Wednesday, 7 March 2012

Fatimah, a sayyedah?

This post shall comprehensively examine the famous hadith:

فاطمة سيدة نساء العالمين من الأولين والآخرين

"Fatima is the sayyedah (leader/mistress) of the women of all eras, in this world and the hereafter."

This hadith has been mentioned in many Shia books (and is also mentioned all the time by Shia lecturers/speakers in their speeches/lectures). This post shall examine ALL the isnad (chains of narrations) of this hadith, as found in our primary sources, as per strict rijal standards so as to determine their gradings.

Please note, that below I will only list the different chains of narration of this hadith from our primary sources, not the matn (content), since the matn has already been posted above and therefore posting it again and again will cause needless repetition. Secondly, only Shia sources would be utilised, as this is a Shia blog and analysing non Shia sources (Sunni, Salafi etc) is beyond its scope.

First sanad:

روى الشيخ الصدوق في معاني الاخبار عن أحمد بن زياد بن جعفر الهمداني ، قال : حدثنا علي بن إبراهيم بن هاشم ، عن أبيه ، عن محمد بن سنان ، عن المفضل بن عمر
معاني الاخبار : ص 107 ، ح 1


Shaikh Saduq (ra) reported in Ma'ani al Akhbar (Page 107) from Ahmad b. Ziyad b. Ja'far al Hamdani who said: Told us Ali b. Ibrahim b. Hashim, from his father (Ibrahim b. Hashim), from Muhammad b. Sinan, from Mufaddal b. Umar.

Grading:

وفي السند ضعف بمحمد بن سنان على مبنى السيد الخوئي (حوار مع فضل الله حول الزهراء (س) - السيد هاشم الهاشمي - الصفحة ٧٨ )
 
"This sanad is da'eef (weak) due to the inclusion of Muhammad b. Sinan who is considered da'eef (weak/unreliable narrator of ahadith) upon the basis of Ayatullah Khoei." ("Hiwar ma' Fadlullah", by Ayatullah Syed al Hashemi, Page 78)

Translator's note: Further information about Muhammad b. Sinan.

نقد الرجال للتفرشي , الجزء الرابع الصفحة ٢٢٦

Naqdur Rijal by Shaikh Tafrishi, Volume 4, Page 226

المتقدمون - من ضعفه

The classical scholars who declared him daeef.
 
ابن عقدة : " وقال أبو العباس أحمد بن محمد بن سعيد ، إنه روى عن الرضا عليه السلام ، قال : وله مسائل عنه معروفة ، وهو رجل ضعيف جدا لا يعول عليه ، ولا يلتفت إلى ما تفرد به

Ibn Uqdah said: Abul Abbas Ahmad b. Muhammad b. Saeed reported from Imam al Redha (as): "He has (narrated) well known rulings, but he is a da'eef jiddan (extremely unreliable) so do not rely upon him and do not incline to what has been narrated only by him."

النجاشي : " ضعيف جدا

Shaikh Najashi: "He is daeef jiddan"
 
الشيخ المفيد : " ومحمد بن سنان مطعون فيه ، لا تختلف العصابة في تهمته وضعفه
 

Shaikh Mufid: "There are very strong criticisms on Muhammad b. Sinan, there is no difference of opinion regarding the charges on him and his being da'eef."

ابن الغضائري : ضعيف غال

 Ibn al Gadairi: "Da'eef ghali."

الفضل بن شاذان : " وذكر فضل في بعض كتبه من الكذابين المشهورين

Al Fadal b. Shazan mentioned him in some of his books among the famous liars.

الشيخ :  محمد بن سنان : مطعون عليه ، ضعيف جدا 

Shaikh Tusi: "Muhammad b. Sinan has heavy criticism upon him and is daeef jiddan."

المتأخرون - من ضعفه

The latter scholars who weakened him: 

قال العلّامة في الخلاصة : والوجه عندي التوقف فيما يرويه

Allama Hilli wrote in Khulasatul Aqwal: "According to me one should do tawaqquf (not act) on what has been reported by him." 

فلا دليل على وثاقته (المفيد من معجم رجال الحديث - محمد الجواهري - الصفحة ٥٣٥

"There is no proof of him being thiqah (trustworthy)." ("Al Mufid min Mu'jam Rijal al Hadith" by Shaikh Jawahiri, Page 535 )

More weak narrators in this chain:

Mufaddal b. Umar

المفضل بن عمر الجعفي ، نص النجاشي في رجاله عنه ، بانه كان فاسد المذهب ، مضطرب الرواية
(دراسات في الحديث والمحدثين- هاشم معروف الحسيني  ص 192

Shaikh Najashi: "He had a corrupt religion and waas confused/unreliable in narrating ahadith" ("Durasat fi al Hadithin wa al Muhadithin" By Shaikh Hashim Ma'roof al Hussaini, Page 192)

ولا يجوز أنّ يكتب حديثه ، روى عن أبي عبد الله وأبي الحسن عليهما السلام ، رجال ابن الغضائري (مجمع الرجال-القهبائي- ٦ : )١٣١

It has been reported in Rijal al Gadairi that it is not permissible to record ahadith narrated by him. ("Majma' al Rijal" by Shaikh Qahbai, Volume 6 Page 131)

Ibrahim b. Hashim:

أما لا يوجد في حقه توثيق (الفهرست للطوسي (460 هـ) صفحة)21

"No tawtheeq is found for him." (Fihrist by Shaikh Tusi, Page 21)

Second sanad:

روى الشيخ الصدوق عن محمد بن الحسن بن أحمد بن الوليد رضي الله عنه ، قال : حدثنا محمد بن الحسن الصفار ، عن يعقوب بن يزيد ، عن حماد بن عيسى ، عن عمر بن أذينة ، عن أبان بن أبي عياش ، عن إبراهيم بن عمر اليماني ، عن سليم بن قيس الهلالي ، قال : سمعت سلمان الفارسي رضي الله عنه يقول
كمال الدين وتمام النعمة : ص 262 ، ح 10

Shaikh Saduq (ra) reported (in "Kamal al Din" Page 262 Hadith 10) from Muhammad b. al Hasan b. Ahmad al Walid (ra), who said: Told us Muhammad b. al Hasan al Saffar, from Ya'qub b. Yazid, from Hammad b. 'Isa, from Umar b. Uzniah, from Aban b. abi Ayyash, from Ibrahim b. Umar al Yamani, from Sulaim b. Qais al Hilali, who said: I heard Salman al Farsi (ra) say.

Grading:
وفي السند أبان بن أبي عياش ، وقد ذهب السيد الخوئي إلى تضعيفه (حوار مع فضل الله حول الزهراء (س) - السيد هاشم الهاشمي - الصفحة ٧٨ )

"The sanad has Aban b. Ayyash who was declared da'eef by Ayatullah Khoei." ("Hiwar ma' Fadlullah", by Ayatullah Syed al Hashemi, Page 78)

Translator's note: Further information recorded about Aban b. Ayyash.


رجال الطوسي - الشيخ الطوسي - [ص 126] تابعي ، ضعيف 


Rijal Tusi by Shaikh Tusi, Page 126: Tabi'i, Daeef


  رجال ابن الغضائري [ص 36] ضعيف ، لا يلتفت إليه


 Rijal ibn al Gadairi (Page 36): Da'eef, do not pay attention to him (i.e. ahadith narrated by him).
 
رجال ابن داود [ص 225 - 226] ضعيف



Rijal ibn Dawud by ibn al Dawud al Hilli (Page 225-226): Da'eef


 . نقد الرجال [ ج 1 - ص 39] تابعي ضعيف ، .... ضعيف لا يلتفت إليه رجال ابن الغضائري


Naqdur Rijal by Shaikh Tafrishi (Volume 1 Page 39): Tabi'i, Daeef......Daeef, do not pay attention to him- Rijal ibn al Gadairi


 - جامع الرواة [ج 1 - ص 9] تابعي ضعيف


Jani' al Ruwat by Muqaddas Ardbilli (Volume 1 Page 9): Tabi'i, Daeef


 .و طرائف المقال السيد علي البروجردي [ ج 2 - ص 7] تابعي ضعيف


Taraiful Maqal by Ayatullah Burujerdi (Volume 2, Page 7): Tabi'i, Daeef


  . الوضاعون وأحاديثهم [ ص 315] وهو كذاب


Al Wada'oon wa Ahadithuhum by Syed Hashim Ma'roof al Hasani (Page 315): He (Aban b. Ayyash) is a liar.


  مستدركات علم رجال الحديث [ ج 1 - ص 83] تابعي ضعيف


Mustadrakat Ilmur Rijal by Shaikh Ali Namazi Shahrudi (Volume 1 Page 83): Tabi'i, Da'eef


Third sanad:

روى الشيخ الصدوق في أماليه عن محمد بن الحسن بن الوليد ، قال : حدثنا محمد بن الحسن الصفار ، عن العباس بن معروف ، عن أبي إسحاق ، عن الحسن بن زياد العطار قال
أمالي الصدوق : ص 109 ، المجلس 26 ، ح 7


Shaikh Saduq reported in al Amali (Page 109, Majlis 26, Hadith 7) from Muhammad b. al Hasan b. Walid, who said: Told us Muhammad b. al Hasan al Saffar, from alAbbas b. Ma'roof, from abi Ishaq, from al Hasan b. Ziyad al Attar who said.

Grading:

وفي السند ضعف بأبي إسحاق فهو مجهول (حوار مع فضل الله حول الزهراء (س) - السيد هاشم الهاشمي - الصفحة ٧٨ 

"The sanad is weak due to abi Ishaq who is majhool (an unknown narrator)." ("Hiwar ma' Fadlullah", by Ayatullah Syed al Hashemi, Page 78)

Fourth sanad:


روى الشيخ الصدوق في أماليه عن أحمد بن زياد بن جعفر الهمداني ، قال : حدثنا علي بن إبراهيم بن هاشم ، قال : حدثنا جعفر بن سلمة الأهوازي ، قال : حدثنا إبراهيم بن محمد الثقفي ، عن إبراهيم بن موسى ابن أخت الواقدي ، قال : حدثنا أبو قتادة الحراني ، عن عبد الرحمن بن العلاء الحضرمي ، عن سعيد بن المسيب ، عن ابن قتادة الحراني ، عن عبد الرحمن بن العلاء الحضرمي ، عن سعيد بن المسيب ، عن ابن عباس ، قال
أمالي الصدوق : ص 393 ، المجلس 73 ، ح 18  

Shaikh Sadooq reoprted in al Amali (Page 393, Majlis 73, Hadith 18) from Ahmad b. Ziyad b. Ja'far al Hamdani, who said: Told us Ali b. Ibrahim b. Hashim, who said: Told us Ja'far b. Salamah al Ahwazi, who said: Told us Ibrahim b. Muhammad al Thaqafi, from Ibrahim b. Musa, son of al Waqidi's sister, who said: Told us Abu Qutadah al Harani, from Abdur Rahman b. al 'Ala al Hadrami, from Sa'eed b. al Mussayyeb, from ibn Qutadah, from Abdur Rahman b. al ala al Hadrami, from Saeed b. al Musayyeb, from ibn Abbas who said.


Grading:


وفي السند ضعف بجعفر بن سلمة الأهوازي ، وإبراهيم بن موسى ، وأبو قتادة الحراني ، وعبد الرحمن بن العلاء الحضرمي ، فهم مجهولون ، وتوقف السيد الخوئي في سعيد بن المسيب
 (حوار مع فضل الله حول الزهراء (س) - السيد هاشم الهاشمي - الصفحة ٧٨
"The sanad is weak due to the inclusion of  Ja'far b. Salamah al Ahwazi, Ibrahim b. Musa, Abu Qutadah al Harani and Abdur Rahman b. al 'Ala al Hadrami, for they are all majhool. Also, Ayatullah Khoei had done tawaqquf on Saeed b. al Mussayyeb." ("Hiwar ma' Fadlullah", by Ayatullah Syed al Hashemi, Page 78)

Translator's note: The sanad contains famous sunni hadith narrators such as Sa'eed b. al Musayyeb (the son in law of Abu Huraira) who are irrelevant in Shia rijal.

Further information about Saeed b. al Muusayyeb,

لخص الجواهري قول الخوئي فيه"مجهول" (المفيد ص 253

Shaikh Jawahiri summed up Ayatullah Khoei's ruling on Saeed b. al Musayyeb as Majhool. ("Al Mufid min Mu'jam Rijal al Hadith" by Shaikh Jawahiri, Page 253)

Fifth sanad:
روى الشيخ الصدوق عن أحمد بن الحسن القطان ، قال : حدثنا الحسن بن علي السكري ، عن محمد بن زكريا الجوهري ، قال : حدثنا شعيب بن واقد ، قال : حدثني إسحاق بن جعفر بن محمد بن عيسى بن زيد بن علي ، قال : سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول
علل الشرائع : ج 1 ، ص 182 ، الباب 146 ، ح 1 ، وعنه دلائل الإمامة : ص 80 ، ح 20 ، و ص 152 ، ح 66


Shaikh Saduq reported (in Illalush Sharai, Volume 1, Page 182, Section 146, Hadith 1) from Ahmad b. al Hasan al Qatan, who said: Told us al Hasan b. Ali al Askari, from Muhammad b. Zakariya al Jawhri, who said: Told us Shuaib b. Waqid, who said: Told me Ishaq b. Ja'far b. Muhammad b. Isab. Zaid b. Ali, who said: I heard aba Abdillah (as) say.

Grading:
ورواة السند مجهولون ما عدا محمد الجوهري فهو ثقة ، وذهب المامقاني إلى توثيق أحمد بن الحسن القطان لترحم الصدوق عليه
 (حوار مع فضل الله حول الزهراء (س) - السيد هاشم الهاشمي - الصفحة ٧٨

"All the narrators in this sanad are majhool, except for Muhammad al Jawhri who is thiqah, and Allama Mamqani ()author of the famous rijal book "Tanqihul Maqal" did tawtheeq of Ahmad b. al Hasan al Qatan due to Shaikh Saduq invoking Allah's mercy upon him* (i.e. by writing "Radi Allahu Anhu" in front of his name in his books)" ("Hiwar ma' Fadlullah", by Ayatullah Syed al Hashemi, Page 78)

*Translator's note: Ayatullah Khoei disagreed with Allama Mamqani's tawtheeq of al Qatan due to Shaikh Sadooq invoking Allah's mercy on him. Here is what Ayatullah Khoei said:


قال السيد الخوئي: وتوهم بعضهم حسن الرجل من ترحم الصدوق عليه وهو عجيب ! كيف وقد ترحم الأئمة (عليهم السلام) لعموم الزائرين لقبر الحسين (عليه السلام) ... الى أن قال: ولا يبعد أن يكون الرجل من العامة كما استظهر بعضهم
معجم الخوئي: (2/86
Ayatullah Khoei said: "Some of the scholars have had the misconception of considering him a good narrator due to Shaikh Sadooq's invoking Allah's mercy upon him, which is strange. How (can one reach such conclusion) when the Imams (as) have invoked Allah's mercy in general on all the visitors of Imam Hussain's grave as well (so does that mean all the visitors of Imam Hussain's grave are reliable hadith narrators?)........and it is not far of that he is actually an aami as some of the scholars have expressed." ("Mu'jam Rijal al Hadith" by Ayatullah Khoei, Volume 2, Page 86)

Sixth sanad:
روى الشيخ الصدوق في الخصال عن أبي الحسن محمد بن علي الشاه ، قال : حدثنا أبو حامد ، قال : حدثنا أبو يزيد أحمد بن خالد الخالدي ، قال : حدثنا محمد بن أحمد بن صالح التميمي ، عن أبيه قال : حدثنا محمد بن حاتم القطان ، عن حماد بن عمرو ، عن جعفر بن محمد ، عن أبيه ، عن جده ، عن علي بن أبي طالب عليهم السلام ، عن النبي صلى الله عليه وآله أنه قال في وصية له
الخصال : ص 206 ، ح 25
Shaikh Saduq (ra) reported al Khisal (Page 206, Hadith 25) from abi al Hasan Muhammad b. Ali al Shah, who said: Told us abu Hamid, who said: Told us abu Yazid Ahmad b. Khalid al Khalidi, who said: Told us Muhammad b. Ahmad b. Salih al Tamimi, from his father, who said: Told us Muhammad b. Hatim al Qatan, from Hammad b. Amru, from Ja'far b. Muhammad, from his father, from his grandfather, from Ali b. abi Talib, from the Prophet that he (pbuh) said in his will to me (i.e. Ali).

Grading:
والسند ضعيف ، فأغلب رواته من المجاهيل
 (حوار مع فضل الله حول الزهراء (س) - السيد هاشم الهاشمي - الصفحة ٧٨
"The sanad is daeef because most of its narrators are majhool." ("Hiwar ma' Fadlullah", by Ayatullah Syed al Hashemi, Page 78)

Seventh sanad:


روى الشيخ الصدوق في الأمالي عن محمد بن علي بن ماجيلويه ( رحمه الله ) ، قال : حدثنا عمي محمد بن أبي القاسم ، عن محمد بن علي الكوفي ، عن محمد بن سنان ، عن المفضل بن عمر ، عن جابر بن يزيد ، عن سعيد بن المسيب ، عن عبد الرحمن بن سمرة قال
أمالي الصدوق : ص 31 ، ح 3 ، المجلس السابع ، عنه البحار : ج 36 ، ص 226 ، ح 2
Shaikh Saduq (ra) reported in al Amali (Page 31, Majlis 7, Hadith 3) from Muhammad b. Ali b. Majiloweh (ra), who said: Told us my uncle Muhammad b. abi al Qasim, from Muhammad b. Ali al Kufi, from Muhammad b. Sinan, from Mufaddal b. Umar, from Jabir b. Yazid, from Saeed b. al Musayyeb, from Abdur Rahman b. Samrah who said.

Grading:
وفي السند ضعف بعبد الرحمن بن سمرة فهو مهمل
 (حوار مع فضل الله حول الزهراء (س) - السيد هاشم الهاشمي - الصفحة ٧٨
"The sanad is weak due to Abdur Rahman b. Samrah who is abandoned (for his narrations)." ("Hiwar ma' Fadlullah", by Ayatullah Syed al Hashemi, Page 78)


عبد الرحمان بن سمرة: - من أصحاب رسول الله (ص) - مجهول (المفيد من معجم رجال الحديث - محمد الجواهري - الصفحة ٣١٠
"Abdur Rahman b. Samrah: He was among the companions of the Prophet (pbuh). He is majhool." "Al Mufid min Mu'jam Rijal al Hadith" by Shaikh Jawahiri, Page 310 )

Translator's note: Further problematic narrators in the chain,

Muhammad b. Sinan and Mufaddal b. Umar: Information has already been posted about them in the grading of the first sanad.

Sa'eed b. al Musayyeb: Information has already been posted about them in the grading of the fourth sanad.

Muhammad b. Ali b. Majiloweh:


 محمد بن علي بن ماجيلويه : ( مجهول ) من كتاب المفيد من معجم رجال الحديث ( ص 559


Muhammad b. Ali b. Majiloweh: Shaikh Muhammad al Jawahiri declared him Majhool in al Mufid min Mu'jam Rijal al Hadith (page 559)


ومحمد بن علي ماجيلويه مجهول عند السيد الخوئي (حوار مع فضل الله حول الزهراء (س) - السيد هاشم الهاشمي - الصفحة ٧٨


"Muhammad b. Ali b. Majiloweh is majhool according to Ayatullah Khoei." ("Hiwar ma' Fadlullah", by Ayatullah Syed al Hashemi, Page 78)


 Jabir b. Yazid:
لجعفي ، ضعيف
رجال النجاشي : 128 / 332


"Jabir b. Yazid al Ju'fi, daeef " (Rijal Najashi)

Eighth sanad:


روى أبو جعفر القاسم بن محمد الطبري في بشارة المصطفى عن السيد الزاهد يحيى بن محمد بن الحسن الجواني الحسيني ، قال : حدثنا الشيخ أبو عبد الله الحسن بن علي بن الداعي الحسيني ، قال : حدثنا السيد أبو إبراهيم جعفر بن محمد الحسيني ، قال : أخبرني الحاكم أبو عبد الله محمد بن عبد الله الحافظ ، قال : حدثني علي بن حماد العدل ، قال : حدثنا أحمد بن علي بن مسلم الابار ، قال : حدثنا ليث بن داود القبسي ، قال : حدثنا مبارك بن فضالة ، عن عمران بن حصين ، قالت
بشارة المصطفى : ص 69 ، عنه البحار : ج 39 ، ص 278 ، ح 56 

 
Shaikh Abu Ja'far al Qasim b. Muhammad al Tabari (ra) reported in Basharatul Mustafa (Page 69) from Sayyed Zahid Yahya b. Muhammad b. al Hasan al Jawani al Hussaini, who said: Told us al Shaikh abu Abdullah al Hasan b. Ali b. al Da'i al Hussaini, who said: Told us al Sayed abu Ibrahim Ja'far b. Muhammad al Hussaini, who said: Informed me al Hakim abu Abdullah Muhammad b. Abdullah al Hafith, who said: Told me Ali b. Hamad al Adl, who said: Told us Ahmad b. Ali b. Muslim al Abar, who said: Told us Laith b. Dawud al Qabsi, who said: Told us Mubarak b. Fudalah, from Imran b. Husain who said.

Grading:
وأغلب رواة الحديث مجاهيل
 (حوار مع فضل الله حول الزهراء (س) - السيد هاشم الهاشمي - الصفحة ٧٨
"Most of the narrators in the sanad are majhool." ("Hiwar ma' Fadlullah", by Ayatullah Syed al Hashemi, Page 78)

Ninth sanad:
روى الشيخ الطوسي عن جماعة ، عن أبي المفضل ، قال : حدثنا أبو القاسم جعفر بن محمد بن عبد الله الموسوي في داره بمكة سنة ثمان وعشرين وثلاث مائة ، قال : حدثني مؤدبي عبد الله بن أحمد بن نهيك الكوفي ، قال : حدثنا محمد بن زياد بن أبي عمير ، قال : حدثنا علي بن رئاب ، عن أبي بصير ، عن أبي عبد الله جعفر بن محمد ، عن آبائه ، عن علي عليه السلام قال
أمالي الطوسي : ص 641 ، ح 1335 ، المجلس 32 ، ط دار الثقافة

Shaikh Tusi reported (in al Amali, Page 641, Majlis 32, Hadith 1335) from a group, from abi al Mufaddal, who said: Told us abu al Qasim Ja'far b. Muhammad b. Abdullah al Musawi in his house in Mekkah in 328 AH: Told me Abdullah b. Ahmad b. Nahik al Kufi, who said: Told us Muhammad b. Ziyad b. abi Umair, who said: Told us Ali b. R'ab, from abi Baseer, from abi Abdullah Ja'far b. Muhammad, from his forefathers, from Ali (as) who said.

Grading:
وفي السند ضعف بجعفر بن محمد الموسوي فهو مجهول
 (حوار مع فضل الله حول الزهراء (س) - السيد هاشم الهاشمي - الصفحة ٧٨
"The sanad is da'eef due to Ja'far b. Muhammad al Musawi who is majhool." ("Hiwar ma' Fadlullah", by Ayatullah Syed al Hashemi, Page 78)

Further problematic narrators:

Abi al Mufaddal:
قال الشيخ الطوسي : محمد بن عبد الله بن المطلب الشيباني ، يكنى أبا المفضل ، كثير الرواية حسن الحفظ ، غير أنه ضعفه جماعة من أصحابنا ، وقال عنه الشيخ الطوسي أيضا في رجاله كثير الرواية إلا أنه ضعفه قوم . ( معجم رجال الحديث : ج 16 ، ص 244 )

"Shaikh Tusi said: Muhammad b. Abdullah b. al Muttalib, titled Aba al Mufaddal, narrated many ahadith and had good memory, nevertheless, a group among our companions declared him to be daeef. Shaikh Tusi also said about him in his rijal book, "he narrated many ahadith but the people declared him to be weak."" ("Mu'jam Rijal al Hadith" by Ayatullah Khoei, Volume 16, Page 244)

Tenth sanad:

روى الشيخ الصدوق في الأمالي عن علي بن أحمد بن موسى الدقاق ، قال : حدثنا محمد بن أبي عبد الله الكوفي ، قال : حدثنا موسى بن عمران النخعي ، عن عمه الحسين بن يزيد النوفلي ، عن الحسن بن علي بن أبي حمزة ، عن أبيه ، عن سعيد بن جبير ، عن ابن عباس ، عن النبي صلى الله عليه وآله أنه قال
أمالي الصدوق : ص 99 ، المجلس 24 ، ح 2
 
Shaikh Saduq (ra) reported in al Amali (Page 99, Majlis 24, Hadith 2) from Ali b. Ahmad b. Musa al Daqaq, who said: Told us Muhammad b. abi Abdullah al Kufi, who said: Told us Musa b. Imran al Nakh'i, from his uncle al Hussain b. Yazid al Nofali, from al Hasan b. Ali b. abi Hamza, from his father, from Saeed b. Jubair, from ibn Abbas, from the Prophet (pbuh) that he said.

Grading:

وفي السند ضعف بالحسن بن علي بن أبي حمزة ، وعلي بن أحمد الدقاق مجهول عند السيد الخوئي وفي حكم الثقة عند المامقاني لكونه شيخ إجازة ، وموسى بن عمران النخعي ثقة عند السيد الخوئي لروايته في تفسير القمي وهو مهمل عند المامقاني ، وعلي بن أبي حمزة البطائني ضعيف عند السيد الخوئي بينما ذهب المامقاني إلى الاخذ بخبره ما لم يعارض بالصحيح . هذا فضلا عن انقطاع السند فيما بينه وبين سعيد بن جبير
 (حوار مع فضل الله حول الزهراء (س) - السيد هاشم الهاشمي - الصفحة ٧٨


 "The sanad is daeef due to Hasan b. Ali b. abi Hamza, and Ali b. Ahmad al Daqaq is majhool according to Ayatullah Khoei although Allama Mamqani declared him thiqah due to him being a Shaikh authorised to issue ijazahs (for hadith narration), and Musa b. Imran al Nakh'i is thiqah according to Ayatullah Khoei due to his narrations in tafsir al Qumi (Ayatullah Khoei used to consider the narrators of tafsir qumi to be thiqah) while he is majhool according to Allama Mamqani. And Ali b. abi Hamza al Tabaini is daeef according to Ayatullah Khoei while Allama Mamqani inclined towards accepting ahadith narrated by him as long as they do not conflict with sahih ahadith. In addition to that there is inqita' (disconnection) between him and Saeed b. Jubair." ("Hiwar ma' Fadlullah", by Ayatullah Syed al Hashemi, Page 78)

4 comments:

  1. Assalaamu `Alaykum,

    Here is a SaHeeH hadeeth from Imaam al-Kaadhim that calls Faatimah (SA) "Sayyidah Nisaa' al-`Aalimeen".


    38- مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ عَبْدٍ صَالِحٍ ع قَال

    وَ عَلَى الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ‏
    Source:
    al-Toosi, Tahdheeb al-Ahkaam, vol. 3, pg. 110, hadeeth # 38

    This sources doesn't have "min al-Awwaleen wa al-Akhireen", but she is still called the "Women of the Worlds".

    ReplyDelete
  2. Walaikum assalam,

    Bro, but the sanad has Ibrahim b. Hashim, and if going by VERY strict rijal standards, the sanad would then be weak.

    Check this for details: http://www.alrad.net/hiwar/hadith/ro05.htm

    Anyway, I don't have anything against this hadith. The shuyukh al taifa accepted it (I may make a post about that), but the point was to show that just like people try to weaken ahadith they don't like (for example about locking up women), then similarly feel good ahadith like this can be weakened.

    Wassalam

    ReplyDelete
  3. Assalaamu `Alaykum,

    No one has ever weakened Ibraaheem bin Haashim, so there is no strict rijaal standard to weaken him. When you say strict rijaal standard, is by saying any jarH overwrites ta`deel, doesn't matter who says it. That is insanely strict rijaal.

    Only people who have questioned Ibraaheem bin Haashim is Sunnis. I admit our tawtheeq for him is shaky, but no one in the taa'ifah of classical scholars ever doubted his narrations.

    ReplyDelete
  4. Salam aleikum

    Have any of the classical scholars weakend Ibrahim ibn Hashim?
    And Nader Zaveri Brother why have you said that our Tawthiq for him is shaky? Could you explain further?

    Wa aleikum salam

    ReplyDelete