Saturday 15 September 2012

Women going to Hussainiyas, Mosques etc



جامع السعادات - محمد مهدي النراقي - ج ١ - الصفحة ٢٤٠

Jami' al Saadat by Ayatullah Naraqi, Volume 1 Page 240

 وبالجملة: من اطلع على أحوال نساء أمثال عصرنا يعلم أن مقتضى الغيرة أن يبالغ في حفظهن عن جميع ما يحتمل أن يؤدي إلى فتنة وفساد، سواء كان في نفسه محرما، كالنظر إلى الرجال الأجانب واستماع كلامهم بلا ضرورة شرعية وارتكاب الملاهي المحرمة، أولا، كالخروج عن البيت بلا داع شرعي أو ضروري، ولو إلى المساجد والمشاهد المشرفة ومجامع تعزية مولانا أبي عبد الله الحسين عليه السلام، إذ ذلك وإن كان في نفسه راجحا إلا أن الغالب عدم انفكاكه عما ينافي الغيرة والحمية على ما هو المشاهد في عصرنا، فإن أقل ما في الباب أنه لا ينفك عن نظرهن إلى الأجانب واستماع كلامهم، بل عن نظرهم إليهن واستماع كلامهن، وهذا خروج للطرفين إلى الانحراف عن قانون العفة. مع إنا نعلم قطعا أن خروج أكثرهن لا يخلو عن غرض فاسد أو مرجوح، وما أقل فيهن أن يكون خروجها إلى أحد المواضع المذكورة لمحض القربة والثواب. فالصواب أن يمنعن في أمثال هذا العصر عن مطلق الخروج

And in short, one who is aware of the situation of the women in times such as these, knows that it is necessary of gheera (honor) to strive in protecting the women from all the likely causes of sedition and corruption, regardless of whether they are haram in themselves, such as looking at non mahram men and listening to their speech without any religious reason, and engaging in forbidden recreation; or not, such as going out from the house without any religious reason or necessity (i.e. this is very highly makrooh, but not necessarily haram, provided that extremely strict hijab is observed) , even if to the mosques, shrines and mourning gathrings for our master Imam Hussain (as), because although that in itself is desirable, but overall it entails what is contrary to honor. And that is what is seen in these places in our age, for indeed, due to lack of proper barrier (between men and women)* women are not prevented from looking at non mahram men and listening to their speech, or even the men from looking at them or listening to them, and this a transgression from both sides from the limits of modesty Furthermore, we know for certain that most of the women go out with corrupt and wrong intentions, and even the very small minority among them that may go out to one of these aforementioned places solely for the purpose of qurbah (seeking proximity to Allah) and thawab (reward from Allah), it is best to forbid them in times such as these from going out anywhere at all in any condition whatsoever.

*Translator's note: The Shaikh is correct in his observation, since although mosques, hussainiyas etc may have separate rooms/halls and entrances for males and females, overall it is still next to impossible to maintain complete segregation, as they may still see each other in the car park, or for example young boys (teenagers etc) often have to go towards the women's entrances after the end of the prayers/muharram lecture, to guide their moms out of the crowd, meanwhile girls can easily see them. There are many more examples....


كتاب احكام النساء للشيخ المفيد رحمه الله

Ahkam al Nisa by Shaikh Mufid

في ص 58 يقول الشيخ : ( لا يحل لهن الاجتماع في العرسات ولا يجتمعن في المصائب )

Shaikh says on page 58: "It is not permissible for women to gather on occasions of joy or occasions of mourning."


تذكرة الفقهاء (ط.ج) - العلامة الحلي - ج ٢ - الصفحة ٤٢٦

Tazkiratul Fuqaha by Allama Hilli, Volume 2, Page 426

ويكره للنساء الإتيان إلى المساجد لما فيه من التبرج المنهي عنه، قال الصادق عليه السلام: " خير مساجد نسائكم البيوت

It is makrooh (abominable) for the women to go to mosques because it is forbidden wanton display. Imam al Sadiq (as) said: "Best mosques for your women are the homes."


الشيرازي: السيد محمد الحسيني/ الفقه- كتاب الصلاة ج19 ص198-201/ دار العلوم بيروت –لبنان/ الطبعة الثانية 1408هـ 1987م

"Encyclopedia of Islamic Jurisprudence" by Ayatullah Muhammad Shirazi, Chapter on Prayers, Volume 19 Page 198-201

والأفضل للنساء الصلاة في بيوتهن، وأفضل البيوت بيت المخدع، أي بيت الخزانة في البيت، هذا ما ذكره جمع من العلماء، بل بعضهم ادعى الشهرة عليه، بل عن العلامة في التذكرة ادعاء كراهة إتيانهن المساجد

It is best for the women to pray at their homes, and the best place in the home is the closed chamber i.e. the locker room. This is what a collection of scholars have mentioned, in fact some of them have claimed the prevalence of this ruling and Allama Hilli in his book "Tazkiratul Fuqaha" even claimed it being makrooh for women to go to mosques.

4 comments:

  1. Salam

    Interesting.
    Sheikh Al-Naraqi talks about Ziyarah, but no mention of Hajj.

    Just found a narration on women going to Ziyarah of Imam Husain (as):

    وعنه ، عن محمّد بن الحسين ، عن الحكم بن مسكين ، عن اُمّ سعيد الاُحْمَسيّة « قالت : جئت إلى أبي عبدالله عليه السلام فدخلت عليه ، فجاءت الجارية فقالت : قد جئتكِ بالدَّابّة ، فقال لي : يا اُمَّ سعيد أيُّ شيءٍ هذه الدَّابة؛ أين تبغين تَذْهبين؟ قالت : قلت : أزور قبورَ الشّهداء ، قال : أخِّري ذلك اليوم ، ما أعجبكم يا أهل العِراق؛ تأتون الشُّهداء مِن سَفر بَعيد وتتركون سيِّد الشّهداء لا تأتونه؟! قالت : قلت له : مَن سَيّد الشُّهداء؟ فقال : الحسين بن عليٍّ عليهما السلام ، قالت : قلت : إنّي امرءة ، فقال : لا بأس لمن كان مثلك ان يذهب إليه ويزوره ، قالت : أيُّ شيءٍ لنا في زيارته؟ قال : تعدل حجّة وعُمرة واعتكاف شهرين في المسجد حرام وصيامها ، وخيرها كذا وكذا ، قالت : بَسَط يَدَه وضَمّها ضَمّاً ـ ثلاث مرَّات

    ...
    Imam (as) says, "There is nothing wrong with women like you going to his Ziyarah...."

    [Source: Kamil Al-Ziyarat, Chapter. 37, Hadees.4]

    ReplyDelete
  2. عن أبي عبدالله عليه السلام قالت : قال لي : يا اُمّ سعيد تزورين قبر الحسين؟ قالت : قلت : نَعَم ، فقال لي زوريه؛ فإنَّ زيارة قبر الحسين واجبة على الرّجال والنّساء

    Abu Abdillah [Imam Sadiq (as)] asked me:

    "O Um Said! Do you go to the Ziyarah of the grace of Husain (as)?"

    I replied: "Yes."

    Imam (as) said: "Go to his Ziyarah, for verily going to the Ziyarah of the grace of Husain (as) is WAJIB (mandatory) on both men and women.

    Source: Kamil Al Ziyarat Ch.43 Hadees.3

    http://www.marefateahlebait.com/husain-and-karbala/ziyarat-obligatory

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. wa 'alaykum as salaam,

    Yes, I thought of that too. But referring back to the passage of an Naraaqi, he seems to be placing honor over the ziyaara to the ma'sumeen (as). He also points out for today's situation; since men and women are supposedly able to mingle at the huruum of the ma'sumeen (as).

    ReplyDelete