الموقع الرسمي لسماحة الشيخ حيدر حب الله
Ayatullah Haider Hobollah's website
هل دعاء كميل ثابت وصحيح؟
Is Dua Kumail authentic?
السؤال: 1 ـ بحسب مباني العلماء وفي نظركم الشخصي ما مدى صحّة دعاء كميل؟
2 ـ هل دعاء كميل ثابت أم لا؟
Question: As per the standards of scholars, as well as in your own opinion, what is the basis of Dua Kumail's authenticity? Is it authentic or not?
الجواب: دعاء كميل بن زياد النخعي من الأدعية الرائجة الجميلة الرائعة التي يدعو بها الملايين من المسلمين كلّ ليلة جمعة في مختلف أقطار الأرض، وفيه مضامين عالية، ولهذا الدعاء شروح كثيرة وترجمات متعدّدة، نصّ عليها الباحثون، ومنهم الطهراني في (الذريعة 8: 193، و 13: 258 ـ 259) وغيره، لكن أغلبيّتها الساحقة إن لم يكن جميعها ظهر خلال القرون الأربعة الأخيرة فقط، وقبل ذلك لا ذكر لهذا الدعاء على مستوى الشرح والترجمة والتعليق وغير ذلك.
الجواب: دعاء كميل بن زياد النخعي من الأدعية الرائجة الجميلة الرائعة التي يدعو بها الملايين من المسلمين كلّ ليلة جمعة في مختلف أقطار الأرض، وفيه مضامين عالية، ولهذا الدعاء شروح كثيرة وترجمات متعدّدة، نصّ عليها الباحثون، ومنهم الطهراني في (الذريعة 8: 193، و 13: 258 ـ 259) وغيره، لكن أغلبيّتها الساحقة إن لم يكن جميعها ظهر خلال القرون الأربعة الأخيرة فقط، وقبل ذلك لا ذكر لهذا الدعاء على مستوى الشرح والترجمة والتعليق وغير ذلك.
Answer: Dua Kumail b. Ziyad al Nakh'i is among one of the most popular, beautiful and wonderful supplications; which is recited every Thursday night by millions of Muslims across the globe. Its content is amazing and many scholars have written exegesis/commentaries on it and translated it into different languages, as stated by researchers such as Agha Buzurg Tehrani (author of the most comprehensive bibliographical encyclopedia of Shi'ite books "Al Dhariah") in his "Al Dhariah" (Vol 8 page 193 and Vol 13 page 258 - 259) and others. However, most of if not all of them, appeared only in the last 4 centuries. Before that, there was no sign or trace of this dua in the realm of exegesis/commentaries, translations, annotations etc of scholars.
أمّا على مستوى الإثبات التاريخي، فإنّ هذا الدعاء يرجع إلى مصدرين أساسيين ـ وسائر الكتب ترجع إليهما ـ وهما:
المصدر الأوّل: وهو الأقدم والأهم، عنيت
مصباح المتهجّد للشيخ الطوسي (460هـ)، فقد قال الشيخ: (دعاءٌ آخر، وهو دعاء
الخضر عليه السلام: روي أنّ كميل بن زياد النخعي رأى أمير المؤمنين عليه
السلام ساجداً يدعو بهذا الدعاء في ليلة النصف من شعبان: اللهم إني أسألك
برحمتك التي وسعت كلّ شيء، وبقوّتك التي قهرت بها كلّ شيء..) (مصباح
المتهجد: 844 ـ 850).
As for attempting to establish its authenticity historically, this Dua originates from 2 primary sources, and all other books (which contain Dua Kumail) quote it from those 2. And those 2 sources are:
Source 1: "Misbahul Mujtahid" by Shaikh Tusi (413 AH), this is the oldest and most important source. Shaikh Tusi reported in Misbah (Page 844 -850): "...Another dua is 'Dual al Khidher': It has been reported that Kumail b. Ziyad al Nakh'i saw Imam Ali prostrating and reciting the following dua on 15 Sha'ban: Ya Allah! I beseech you by your mercy which covers everything, and by your power by which you subjugate everything....."
وفي هذا المصدر ـ كما رأينا ـ لا يُعرف من
أين حصل الشيخ الطوسي على هذا الدعاء، وتفصله عن عصر علي وكميل حوالي
أربعة قرون، فلا سند ولا مصدر ولا تحديد لطريقة الحصول على هذا الدعاء،
والطوسي لم يذكر أيّ طريق له إلى كميل بن زياد لا في كتاب المصباح ولا في
مشيخة التهذيب والاستبصار ولا في الفهرست ولا في أيّ موضعٍ آخر من كتبه حتى
نطبّق نظريّة التعويض السندي هنا لتصحيح الحديث. وربما يكون الشيخ الطوسي
قد أخذ الدعاء من سند أو مصدر غير معتبر حتى عنده، لكنّه نقله في هذا
الكتاب؛ لأنّ كتاب مصباح المتهجّد هو كتاب مندوبات وأعمال ومستحبات، وقد
يبني الشيخ الطوسي ـ كما هي طريقة المشهور ـ على التسامح في أدلّة السنن،
فنقل لنا الدعاء رغم عدم صحّة سنده أو مصدره عنده، وهذا أمرٌ ممكن في مثل
هذه الموضوعات، لاسيما مع علّو مضمونه عنده، بل ربما صحّحه بمضمونه كما
يصحّحه بعض العلماء اليوم بهذه الطريقة.
As we can see in this source, it is not known how Shaikh Tusi obtained this dua, while the time lapse between that of his era and that of Imam Ali and Kumail b. Ziyad al Nakh'i is of around 4 centuries. There is no sanad (chain of narrators), no original earlier source and no mention of the method by which this dua was obtained. Shaikh Tusi also did not mention any 'tareeq' (list of shuyukh/teachers via whom he could obtain narrations of earlier people) to Kumail, neither in his "Misbah" nor in Tahdhibain or in his Fihrist, neither in any other place in any of his books; which may allow for "ta'widh al sanad" (i.e. reconstruct the sanad, based on turuq mentioned elsewhere) to authenticate the hadith. Probably, Shaikh Tusi obtained this dua from a source or sanad that was unreliable, even according to him, but he still recorded it in his book because the book "Misbahul Mujtahid" is a book about supplications, recommended acts (mustahabaat) etc (i.e. not a fiqh book about halal and haram) and Shaikh Tusi adopted the popular practice of "Al Tasamuh fi adillatis sunan" (i.e. popular fiqh principle of applying leniency in hadith authentication in issues related supplications, mustahab acts etc; and not involving halal or haram) so he reported the dua despite lack of reliability of its sanad or source near him. This is completely plausible in such (recommended/mustahab) issues, especially with the content of the dua being highly eloquent according to him. Probably Shaikh Tusi considered the dua reliable based on its content, like how some scholars these days have authenticated it based on its content.
المصدر الثاني: كتاب إقبال الأعمال للسيد
ابن طاووس (664هـ)، حيث قال: (ومن الدعوات في هذه الليلة ما رويناه
بإسنادنا إلى جدّي أبي جعفر الطوسي رضي الله عنه قال: روي أنّ كميل بن زياد
النخعي رأى أمير المؤمنين عليه السلام ساجداً يدعو بهذا الدعاء في ليلة
النصف من شعبان. أقول: ووجدت في روايةٍ أخرى ما هذا لفظها: قال كميل بن
زياد: كنت جالساً مع مولاي أمير المؤمنين عليه السلام في مسجد البصرة، ومعه
جماعة من أصحابه، فقال بعضهم: ما معنى قول الله عزّ وجلّ: (فيها يفرق كلّ
أمر حكيم)؟ قال عليه السلام: ليلة النصف من شعبان، والذي نفس عليّ بيده
إنّه ما من عبدٍ إلا وجميع ما يجري عليه من خيرٍ وشرٍّ مقسومٌ له في ليلة
النصف من شعبان إلى آخر السنة في مثل تلك الليلة المقبلة، وما من عبدٍ
يحييها ويدعو بدعاء الخضر عليه السلام إلا أجيب له. فلمّا انصرف طرقته
ليلاً، فقال عليه السلام: ما جاء بك يا كميل؟ قلت: يا أمير المؤمنين، دعاء
الخضر، فقال: اجلس يا كميل، إذا حفظت هذا الدعاء فادعُ به كلّ ليلة جمعة أو
في الشهر مرّة أو في السنة مرّة أو في عمرك مرّة تُكف وتُنصر وترزق ولن
تعدم المغفرة، يا كميل، أوجب لك طول الصحبة لنا أن نجود لك بما سألت، ثم
قال: اكتب: اللهم إني أسألك برحمتك التي وسعت كلّ شيء، وبقوّتك التي قهرت
بها كلّ شيء، وخضع لها كلّ شيء، وذلّ لها كلّ شيء، وبجبروتك التي غلبت بها
كلّ شيء، وبعزّتك التي لا يقوم لها شيء..) (ابن طاووس، إقبال الأعمال 3:
331 ـ 338).
The second source: The book "Iqbalul A'mal" by Syed Ibn Tawus (664 AH), he reported ('Iqbalul aamal' Vol 3 page 331- 338): "Among the supplications for this night are what we have reported by our sanad to our grandfather Shaikh Tusi, who said: 'It has been reported that Kumail b. Ziyad al Nakh'i saw Imam Ali prostrating and reciting the following dua on 15 Sha'ban'. I say: I found in another narration the following wordings: 'Kumail b. Ziyad al Nakhii said: I was sitting with my master Imam Ali in the mosque of Basra, and with him was a group of his companions. Some of them asked him, what is the meaning of the verse "On that night is made distinct every precise matter" (44:4)? Imam replied: The night of 15 Sha'ban, I swear by the one who created me, there is none but every good and bad that is to happen to him that year until the next 15 Sha'ban night is ordained on the night of 15 Sha'ban. And there is none who supplicates via the dua of Khidher but that his supplication is granted. So when people left for the night (I did not leave), so Imam asked: What is wrong Kumail? I replied: Please teach me Dua al Khider. Imam said: Sit down Kumail, if you memorise this dua and supplicate by it every Thursday night, or once in a month, or once a year, or even once in your whole lifetime; it will suffice you and help you and bless you and you will not be without maghfirah. Kumail, due to your long companionship with us, we are obliged to give you what you seek. Imam then continued: Write: Ya Allah! I beseech you by your mercy which covers everything, by your power which subjugates everything, which conquers and humbles everything, by your ruler-ship which conquers everything, by your honour which nothing can withstand........."
ومن الواضح هنا أنّ ابن طاووس ينقل الحديث
الذي رأيناه عند الطوسي في المصباح، فليس هناك من جديد، لكنّه يعود ويذكر
لنا أنّه رأى روايةً أخرى في هذا الصدد يذكرها لنا ويسوق بعدها الدعاء، دون
أن يبيّن لنا أين رأى تلك الرواية الأخرى، فلا يذكر المصدر ولا السند ولا
أيّ معلومات حول الموضوع، رغم أنّه تفصله ستة قرون عن عصر الإمام علي وكميل
بن زياد.
It is obvious here the Ibn Tawus is quoting the hadith which we saw reported from Shaikh Tusi in Misbah in the beginning, so there is nothing new there. But Ibn Tawus does mention that he also saw another narration in this regard and mentions it (as seen above) and then proceeds to the dua, but without mentioning where he saw this narration and neither does he mention any source or sanad or any other relevant information on this; despite that the time gap between him and the era of Imam Ali and Kumail is that of 6 centuries.
والجدير بالذكر أنّ المصدرين يذكران أنّ
الدعاء هو دعاء الخضر، ولكن لا يُعرف ماذا يراد بهذه الكلمة، فهل التقى
الخضر بعلي بن أبي طالب فأخبره به أم كان يدعو به الخضر سابقاً وأعلم الله
عليّاً أو محمّداً بذلك فروياه لهذه الأمّة رغم وجود آية قرآنية في هذا
الدعاء (أفمن كان مؤمناً كمن كان فاسقاً لا يستوون)؟ ولا أريد أن أدخل في
تحليلٍ يتصل بذكر اسم الخضر وما يحمله هذا الاسم من دلالات عميقة في
الثقافة الدينية والصوفيّة، بل سأترك هذا الأمر، وأنصح بمراجعة الكتاب الذي
ألّفه الباحث الأستاذ عماد الهلالي حول شخصيّة الخضر في التراث الديني
(العبد العالم الخضر عليه السلام، دراسة شاملة وموسّعة عن حياة الخضر عليه
السلام وتاريخه من خلال القرآن والسنّة والحديث، طبع دار الكاتب العربي،
عام 2010م).
An important point worthy of attention is, that both the sources mention the dua as the dua of Khidher. But it is not clear as to what is meant by that. Did Khidher meet Imam Ali who then taught it to him, or did Khider use to supplicate with it from before and taught it to Ali (as) or Muhammad (pbuh) and they narrated it for this ummah (although this is strange as) even though the dua contains Quranic verse 32:18 (although the Qur'an had not been revealed then.....)? I do not wish to engage in the discussion regarding the various meanings that the name Khider could convey as per cultural and Sufi thoughts, I will skip that discussion, and suggest referring to Professor Imad al Hilali's book about Khider "Al Abd al Alim al Khider".
كما لا أريد أن أدخل أكثر في الرواية التي يقدّمها لنا السيد
ابن طاووس في أنّ الآية الكريمة (فيها يفرق كلّ أمر حكيم) قصدت النصف من
شعبان، وأنّ هذا المفهوم يعارض التناسب بين الآيات القرآنية بحيث تكون ليلة
القدر في شهر رمضان وليس شعبان (وهو موضوع فيه جدل لا نخوض فيه الساعة)،
على أنّ هذه الرواية تعارض بعض الروايات التي ذكرت أنّ المراد بهذه الليلة
في الآية الكريمة هو ليلة القدر من رمضان لا شعبان، وهذه مشكلة يجب حلّها
كي نأخذ بنقل السيد ابن طاووس هنا. أضف إلى ذلك أنّ الإمام عليّاً عليه
السلام يعطي هذا الدعاء لكميل لمكان صحبته وعلاقته بهم عليهم السلام، ولا
أعرف هل الأدعية يعطيها الأئمّة لمن حولهم أم يعلّمونها لعموم المسلمين في
الأرض حيث يجب تبليغ دين الله للأمّة؟! وهل في هذا الدعاء ما يدعو
للتقيّة؟! فكأنّ هذا الدعاء خاصّ وله بُعد غير عام حتى يذكره الإمام عليه
السلام لكميل بحكم العلاقة القريبة! هذا تساؤل أتركه للتفكير.
Similarly, I do not wish to enter into a discussion about the issue in Ibn Tawus's narration, where it says that the verse "On that night is made distinct every precise matter" (44:4) refers to the night of 15th Sha'ban and that this contradicts the Qur'anic verses which say that 'laylatul Qadr' occurs in Ramadan instead of Sha'ban (this is something on which there is disagreement and we shall not discuss it at the moment). Furthermore, this narration conflicts with othernarrations which state that the night mentioned in verse 44:4 is the Laylatul Qadr of Ramadan instead of Sha'ban. It is important to solve this issue, if we are to take this narration of Ibn Tawus. To add to that, Imam Ali gave this dua to Kumail due to his companionship with him, what I do not understand is that are the Imams supposed to teach duas to only those who are very close to them instead of teaching it to all Muslims because after all the tabligh (propagation) of religion to the whole ummah is wajib on them. And is there anything in this dua which would call for taqiyya (due to which Imam taught this dua only to Kumail)? The narration makes it seem as if there is something secretive in this dua such that the Imam taught it only to Kumail due to his close companionship. I will leave this issue as a food for thought.
وهناك أيضاً
تساؤل آخر أدعه للتفكير ـ وقد يجاب عنه ـ وهو أنّ رواية ابن طاووس تفيد أنّ
كميل بن زياد كتب الدعاء حيث قاله له الإمام عليّ، وهذا يعني أنّ لديه
كتاباً وهو دعاء كميل، ومع ذلك لم نجد ذكره إطلاقاً في كتب الفهارس
والمصنّفات ولم يذكره الطوسي ولا النجاشي ولا ابن النديم ولا غيرهم في عداد
مصنّفي الشيعة رغم ذكرهم بعض من كَتَبَ في القرن الأوّل الهجري، وهذا
لعلّه يؤكّد أنّهم لم يروا هذه الرواية التي ينقلها ابن طاووس أو لم
يعتدّوا بها في إثبات كون ابن زياد صاحب مصنّف أو أصل.
هذا،
And there is another question which bears pondering upon, which I shall answer shortly, which is that Ibn Tawus's narration mentions that Kumail wrote down the dua upon Imam Ali's order; which means he authored a booklet i.e. Dua Kumail, but despite that we do not find any mention of it in the Bibliographical books. (The authors of such books such as) Shaikh Tusi, Shaikh Najashi, Ibn al Nadim nor others mentioned it among Shia books despite mentioning some of the Shia books authored in the 1st century AH. This to an extent confirms that they either had not seen this narration or had not considered it authoritative enough to consider Kumail as the author of an "Asl" or "Musannaf".
وليس هناك مصدر يؤكّد لنا خصوصيّة
ليلة الجمعة في هذا الدعاء، سوى هذه الرواية (رواية ابن طاووس) غير
المسندة، والتي تعاني من بعض المشاكل؛ لهذا رأينا من يشير إلى اعتماد رواية
المصباح للطوسي لا رواية الإقبال لابن طاووس، ورواية المصباح تركّز على
هذا الدعاء بوصفه دعاءً يدعى به في ليلة النصف من شعبان لا في كلّ ليلة
جمعة.
And there also no source which establishes for us a special status for Thursday night with regards to Dua Kumail, except for the sanad-less narration of Ibn Tawus which suffers from the issues mentioned above. Therefore, in our view, the narration in Misbah of Tusi is relatively more reliable with respect to Ibn Tawus's narration, and the narration in Misbah focuses on labeling this dua as one which is supplicated on the night of 15 Sha'ban instead of every Thursday night.
وبناءً عليه فهذا الدعاء لم يثبت بطريقة
علميّة صحيحة، فلا يُعلم مصدره ولا سنده، والكتب التي نقلته لنا قليلة
جدّاً (كتابان)، ومن ثمّ يصعب تطبيق قاعدة تعاضد الأسانيد أو المصادر فيه،
فإسناده إلى النبي وأهل بيته صعب للغاية، إلا على طريقة من يثبت النصوص
والأدعية من خلال طبيعة البيان والمضمون الذي يشبه سائر كلمات الإمام علي
أو الأئمّة أو من خلال نورانيّة المضمون العالي الذي يحمله، فمن يحصل له
وثوق واطمئنان بصدور هذا الدعاء عن الإمام علي عليه السلام من خلال هذه
المعطيات ـ كما يظهر من غير واحد من العلماء مثل الشيخ عبدالهادي الفضلي ـ
فهو حجّةٌ له وعليه، وإلا فلا اعتبار بهذا الدعاء من حيث تصويب الإسناد
للنبي أو أهل بيته عليهم السلام جميعاً،
Based on all this, this dua cannot be considered authentic as per proper academic standard as the (original) source and sanad for it are unknown, and the books which mention it are very few; basically only 2. Therefore, it is not possible to reconstruct its sanad or find an alternative earlier source for it, which makes attribution of this dua to the Prophet (pbuh) or his progeny very difficult. Except for by the method of those who authenticate narrations and supplications by comparing and checking the similarity of the tone and content with other ahadith of Imam Ali and the Imams (as), or by the eloquence of the content, so one who obtains confidence and satisfaction of this dua being narrated by Imam Ali (as) through these methods; as is the case with multiple scholars such as (Late) Ayatullah Dr. Abdul Hadi al Fadli (1), then it is hujjah for him and upon him only. Otherwise, there is no reliability of this dua in terms of its attribution to the prophet (pbuh) or the ahlulbayt (as).
وإنّني أنصح نفسي قبل أن نحكم على الدعاء ـ أيّ دعاء ـ ونسبته من خلال طريقة بيانه ورفعة مضمونه أن تكون لدينا ثقافة واسعة في الأدعية والمناجاة التي تركها لنا سائر العلماء المسلمين، بل وغير المسلمين أيضاً، لنجد أنّ بعضها مما تقشعر له الجلود وتلين له القلوب وتهتزّ له الضمائر وتدمع له العين ويخشع معه القلب، فالثقافة الموسوعيّة والمقارنة هنا ضروريّة قبل التسرّع بإصدار أحكام قد تشوبها العاطفة وما اعتدنا عليه في صغرنا أو تربّينا عليه عفويّاً وتشكّلت لدينا فيه قناعات انطباعية وليست علميّة.
Based on all this, this dua cannot be considered authentic as per proper academic standard as the (original) source and sanad for it are unknown, and the books which mention it are very few; basically only 2. Therefore, it is not possible to reconstruct its sanad or find an alternative earlier source for it, which makes attribution of this dua to the Prophet (pbuh) or his progeny very difficult. Except for by the method of those who authenticate narrations and supplications by comparing and checking the similarity of the tone and content with other ahadith of Imam Ali and the Imams (as), or by the eloquence of the content, so one who obtains confidence and satisfaction of this dua being narrated by Imam Ali (as) through these methods; as is the case with multiple scholars such as (Late) Ayatullah Dr. Abdul Hadi al Fadli (1), then it is hujjah for him and upon him only. Otherwise, there is no reliability of this dua in terms of its attribution to the prophet (pbuh) or the ahlulbayt (as).
وإنّني أنصح نفسي قبل أن نحكم على الدعاء ـ أيّ دعاء ـ ونسبته من خلال طريقة بيانه ورفعة مضمونه أن تكون لدينا ثقافة واسعة في الأدعية والمناجاة التي تركها لنا سائر العلماء المسلمين، بل وغير المسلمين أيضاً، لنجد أنّ بعضها مما تقشعر له الجلود وتلين له القلوب وتهتزّ له الضمائر وتدمع له العين ويخشع معه القلب، فالثقافة الموسوعيّة والمقارنة هنا ضروريّة قبل التسرّع بإصدار أحكام قد تشوبها العاطفة وما اعتدنا عليه في صغرنا أو تربّينا عليه عفويّاً وتشكّلت لدينا فيه قناعات انطباعية وليست علميّة.
And I remind myself before grading the dua, in fact any dua, and its attribution to the infallibles (as) by the method of judging its content and its eloquence; that we also have a large collection of supplications from rest of the Muslim scholars (from other sects), in fact even from non-Muslims (such as Psalms of the Hebrew Bible, Hindu Vedas scriptures etc etc ). We find that some of those are so touching that they send chills in the body's skin, melt the hearts, shake the consciences, swell up the eyes with tears and frighten the hearts. Therefore, taking this into consideration is necessary before we jump to conclusions based on emotions and what we have grown up with or been brought up on sanctifying, and issuing judgement based on preconceived notions instead of academic investigation.
وأمّا القول بأنّ اهتمام العلماء به شاهد صحّته فقد بيّنا أنّ الاهتمام هذا لم نجده واضحاً سوى منذ أربعة قرون تقريباً فقط، أمّا قبل ذلك فقد ندر أن تجد شرحاً أو تعليقاً أو ذكراً له فليراجع. نعم، يجب أن أشير إلى أنّ بعض جمل هذا الدعاء وأكثر ذلك في مطلعه، ورد في بعض الروايات الأخرى، ومنها رواية نقلها بعض علماء أهل السنّة في مصنفاتهم الحديثية كابن أبي شيبة في المصنّف، ولكنّ هذا لا يثبت نقل الدعاء الطويل، بل يُثبت بضعة أسطر قليلة منه لو تمّت تلك الروايات أيضاً،
As for the claim that the special treatment given to this dua by scholars proves its authenticity, then we have already explained that such treatment is not clearly found except since around the last 4 centuries only. As for any earlier than that, then it is rare to find any exegesis/commentary, annotations or mention of it which could be referred to. Yes, it is worth mentioning that some sentences of this dua, mostly from its beginning, have been reported in other narrations. Among them is a narration that has been mentioned by some sunni scholars in their hadith collections, for example by Ibn Abi Shayba in his Musannaf. But this does not prove the whole long dua being reported (in the other narrations), only a very small portion of it, if the authenticity of those other narrations could be established that is.(2)
ومن الغريب ما وجدته عند بعضهم من أنّه يريد تصحيح هذا الدعاء برواية ابن أبي شيبة التي هي ضعيفة السند من جهة وتنقل لنا بضعة أسطر فقط من جهة ثانية، وهو يعلم أنّ الوضع في الحديث كثيراً ما يكون بالإدراج، فيؤتى بحديث معتبر ويضاف فيه أو ينقص منه ويضاف مكان الإنقاص، فانتبه جيداً، فهذا لا يصحّح حديثاً، نعم لو تمّ نقل أغلب مقاطع هذا الدعاء في مطاوي روايات أخَر عن علي عليه السلام لاقتربنا من هذا التصحيح جدّاً، وهو أمرٌ غير متوفّر هنا مع الأسف الشديد..
And I find it strange that some try to authenticate dua Kumail by Ibn Abi Shayba's narration, which is da'eef (weak) in the first place and secondly only contains a very small portion of dua Kumail. It is also well known that fabrication in ahadith is often done by insertion, that is, taking an authentic hadith and adding to it or removing a portion from the hadith and replacing it with something else hence making it look authentic (by doing fabrication within an authentic hadith) although this does not make the hadith authentic. Yes, if most parts of dua Kumail had been reported in other narrations from Imam Ali, then the dua could be authenticated through those narrations. But with great regret, this is not the case in this scenario.
(1) Translator's note: Ayt Abdul Hadi al Fadli had said:
وقال عبد الهادي الفضلي في " دروس في أصول فقه الإمامية " ( ص 258 ) : أمثالُ دعاءِ كميلِ فإن سندَهَ غيرُ ناهضٍ بإثبات صحةِ صدورهِ عن المعصومِ ، لكن الفقيه من خلالِ مقارنته أسلوب هذا الدعاء بما يعرفُهُ من خصائص مميزة لأساليب أدعية أهل البيت يحصل له القطع بأنه صادرٌ عنهم ( عليهم السلام )
'Lessons in the principles of Imami jurisprudence' (Page 258): "The sanad of dua Kumail does not prove its attribution to the infallible (as), but the faqih (Islamic Jurist) can attain absolute certainty that this dua is narrated by the infallible (as) by comparing the tone and style of this dua to the distinguishable style of the duas of ahlulbayt (as)."
Ayt Muhammad Hussain aale Kashif al Ghita had stated similar principle for authenticating duas:
محمدُ حسين كاشف الغطاء فقد قال في " الفردوس الأعلى " ( ص 51 ) : وبالجملة فما أجود ما قال بعض علمائنا الاعلام : ( إننا كثيرا ما نصحح الأسانيد بالمتون
"Al Firdaws al A'la" (Page 51): "Overall, the best method is what has been stated by some of our scholars that often we authenticate the sanads by their content (instead of the other way round..)"
(2) Translator's note: Even if those aami narrations are accepted as authentic by the 'aamma, that would still not prove the authenticity of dua Kumail, as aami Ilmur Rijal and hadith gradings are not authoritative for Shias. Shia ahadith can only be authenticated via aami narrations, if the aami narrations are accompanied by strong qarain and/or aathaar from classical Imami literature and scholars. Regardless, since those narrations only contain small portion of Dua Kumail, this is a non-issue.
Mr Bhooka, has ANY marja or major scholar declared dua e kumail as weak??!! Why do you keep quoting these obscure nobody guys like 'ayatollah' haider hobollah (whoever the heck he is)? Do you really think us shias are that stupid?
ReplyDeleteShow me a SINGLE scholar who has ever declared dua e kumail to be weak! In all islamic centres, the resident alims encourage its recitation.
Exactly. As usual, this post is just another one of bhooka's usual garbage. Don't know when he'll get a life and stop with this rubbish.
ReplyDeleteHere is a refutation of your article by qualified and pious scholars:
ReplyDeleteKumayl Ibn Ziyad Nakha’i was a confidant amongst the companions of Imam Ali Ibn Abi Talib (as) and his son Imam Hasan Mujtaba and this sublime Du'a was first heard from the beautiful, though anguished, voice of Imam Ali (as). This dua has been narrated in Mesbah al-Mutahajjid[1] of Shaykh Tusi, one of the greatest Shia scholars and author of Shia’s two trustworthy jurisprudential books. The book Mesbah al-Mutahajjid is one of the old and reliable sources. Shaykh Abbas Qommi, the author of Mafatih al-Jenan has quoted this supplication from the same book. Therefore, based on the recommendations, this supplication is recited on the night of the 15th of Sha’ban and on the eve of (i.e. evening preceding) every Friday with the intention of seeking divine forgiveness.
This holy supplication is full of pleading, humbleness, and submission to the Almighty Creator. It has both mystical and moral contents and there is nothing contradictory to the religious beliefs of any Islamic sects that may require to be confirmed and authenticated. For this reason, the Wahabis of Saudi Arabia who are strict and rigid do not prevent public and open recitation of this supplication.
Conclusively, this dua is valid and we recommend its recitation.
http://www.islamquest.net/en/archive/question/en12324
This bhooka follows a religion of his own. For him, everything followed by shia majority and their scholars is wrong, and only he himself is correct. He is just an idiot, best to ignore him and this stupid blog of his. I used to visit this blog often earlier, but now i have pretty much stopped visiting.
ReplyDeleteI agree, bhooka is a loser and his blog is just a waste of time.
DeleteBhooka people like you and articles like these are much needed. All you people who hate Bhooka will hate Imam Mahdi (as) who will revive the Sunnah of his Grandfather the Prophet Muhammad (s). You are unhappy because of the fact there is truth here which Sunnis have as well. Instead of pondering upon the real Tashayyu, you are bashing Bhooka. I stand with Bhooka against all you blasphemists. Read your books and stop blabbing like the monkeys Salafis think you are.
ReplyDelete