Saturday, 23 July 2011

Who's a nasibi?

معاني الأخبار للشيخ الصدوق

Ma'ani al akhbaar by Shaikh Sadooq (ra)

(باب) * (معنى الناصب) *

 Section (on the) (Meaning of the [term] nasibi) 

 

حدثنا محمد بن على ماجيلويه - رضى الله عنه - قال: حدثني عمى محمد بن أبي القاسم، عن محمد بن على الكوفي، عن ابن فضال عن المعلى بن خنيس، قال: سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول: ليس الناصب من نصب لنا أهل البيت لانك لاتجد أحدا يقول: أنا ابغض محمدا وآل محمد، ولكن الناصب من نصب لكم وهو يعلم أنكم تتولونا أو تتبرؤون من أعدائنا، وقال عليه السلام: من أشبع عدوا لنا فقد قتل وليا لنا


 Told us Muhammad b. Ali Majiluwaih (ra) who said: Told me my uncle Muhammad b. abi al Qasim, from Muhammad b. Ali al Kufi, from ibn Fudhaal from al Mu'alla b. Khunais, who said: I heard Aba Abdullah (as) saying: "The nasib is not one who has hatred for us ahlulbayt (as) for indeed you will not find anyone saying: I detest Muhammad (pbuh) and his (pbuh) pure family, but instead the nasib is one who has hatred for you people while he knows that you people love us (as) or hate those from our (as) enemies." And [Imam (as)] said: "Whoever fed our enemy, then he has killed a friend of ours."

ثواب الأعمال وعقاب الأعمال للشيخ الصدوق باب عقاب الناصب و الجاحد لأمير المؤمنين 

Thawabul 'amaal wa 'aqaabul 'amaal by Shaikh Sadooq (ra)

 و بهذا الإسناد عن محمد بن أحمد عن إبراهيم بن إسحاق عن عبد الله بن حماد [عبد الله بن سنان] عن أبي عبد الله (ع) قال ليس الناصب من نصب لنا أهل البيت لأنك لم تجد رجلا يقول أنا الناصب [أبغض] محمدا و آل محمد و لكن الناصب من نصب لكم و هو يعلم أنكم تتوالونا و أنكم من شيعتنا

And from same chains from Muhammad b. Ahmad from Ibrahim b. Ishaq from 'Abdullah b. Hammad['Abdullah b. Sinan] from Abi Abdullah(as) said: "The nasib is not one who has hatred for us ahlulbayt(as) for indeed you won't find a man say I'm the hater (I detest/loathe) of Muhammad (PBUH) and the pure family of Muhammad(PBUH) but instead the nasib is the one who has hatred for you people while he knows  that you people love us and that you people are among our shias."

من لا يحضره الفقيه للصدوق (381 هـ) الجزء3 صفحة408

Man la Yahdhuruhul Faqih by Shaikh Sadooq (ra), Volume 3, Page 408

والجهال يتوهمون أن كل مخالف ناصب وليس كذلك


And the jahil (ignorant/uneducated) people are under the delusion that every mukhalif (non Shia) is a nasibi, but it is not like that.

مستطرفات السرائر لابن ادريس الحلي صفحة583 

Al Sarair by Ibn Idris al Hilli, Page 583

قال وكتبت إليه أسأله عن الناصب، هل احتاج في امتحانه إلى اكثر من تقديمه الجبت والطاغوت، واعتقاد امامتهما، فرجع الجواب، من كان على هذا فهو ناصب

 

 He (narrator) said: And I wrote to him [Imam Ali Naqi (as)], asking him (as) about the nasib, to test him does it require more than him giving precedence to jibt and taghoot and believing in their imamate (leadership)? So the reply came: "Whoever was upon this then he is a nasib."

 

وسائل الشيعة (آل البيت) للحر العاملي (1104 هـ) الجزء9 صفحة490 


 Wasail al Shia by Shaikh Hurr al Amili (ra), Volume 9, Page 490



Section on the obligation of khums on the booty in war zone, and on property of the militant opponent and the nasib, and lack of obligation on other things that are stated, and that it is obligatory one time.

[ 12559 ] 14 ـ محمد بن إدريس في آخر ( السرائر ) نقلا من كتاب مسائل الرجال ) : عن محمد بن أحمد بن زياد وموسى بن محمد بن علي بن عيسى قال: كتبت إليه ـ يعني : علي بن محمد ( عليه السلام ) ـ أسأله عن الناصب ، هل أحتاج في امتحانه إلى أكثر من تقديمه الجبت والطاغوت واعتقاد إمامتهما ؟ فرجع الجواب : من كان على هذا فهو ناصب

[12559] 14- Muhammad b. Idris at the end of al Sarair referenced from the book Masail al Rijal (Problems/questions of the men): From Muhammad b. Ahmad b. Ziyad and Musa b. Muhammad b. Ali b. Isa who said: I wrote to him- i.e Ali b. Muhammad (as)- asking him about the nasib, to test him does it require more than him giving precedence to jibt and taghoot and believing in their imamate (leadership)? So the reply came: "Whoever was upon this then he is a nasib."

 الحدائق الناضرة للمحقق البحراني (1186 هـ 

Hadaiq al Nadhirah by Shaikh Yusuf al Bahrani (ra)

ما رواه الصدوق في معاني الأخبار بسند معتبر عن معلى بن خنيس قال: " سمعت أبا عبد الله (عليه السلام) يقول ليس الناصب من نصب لنا أهل البيت لأنك لا تجد أحدا يقول أنا أبغض آل محمد ولكن الناصب من نصب لكم وهو يعلم أنكم تتولونا وتتبرأون من أعدائنا
الجزء٥ صفحة١٨٦

Shaikh Saduq (ra) reported in Ma'ani al akhbar by a reliable chain of narration from al Mu'alla b. Khunais, who said: I heard Aba Abdullah (as) saying: "The nasib is not one who has hatred for us ahlulbayt (as) for indeed you will not find anyone saying: I detest Muhammad (pbuh) and his (pbuh) pure family, but instead the nasib is one who has hatred for you people while he knows that you people love us (as) and hate those from our (as) enemies."(Volume 5, Page 186)

ويدلك على ذلك ما رواه في مستطرفات السرائر من كتاب " مسائل الرجال
ومكاتباتهم لمولانا علي بن محمد الهادي عليه السلام " في جملة مسائل محمد بن علي بن عيسى،
قال: كتبت إليه: أسأله عن الناصب، هل احتاج في امتحانه إلى أكثر من تقديمه
الجبت والطاغوت، واعتقاد إمامتهما؟ فرجع الجواب: من كان على هذا فهو ناصب
الجزء١٨ صفحة١٥٧

And evidences it upon that what is narrated in Mustarfat al Sarair from the book "Masail al rijal wa makabatihim limawlana Ali b. Muhammad al Hadi (as)" (Problems/questions of men and their letters to our master Ali b. Muhammad al Hadi (as)", in a clause from questions of Muhammad b. Ali b. Isa who said: I wrote to him asking him about the nasib, to test him does it require more than him giving precedence to jibt and taghoot and believing in their imamate (leadership)? So the reply came: "Whoever was upon this then he is a nasib." (Volume 18, Page 157)


 

2 comments:

  1. If I recollect correctly, this hadith is not sahih. Right?

    ReplyDelete
  2. @Anonymous: Salam,

    Why do you say that, can you elaborate? As far as I know it is.

    ReplyDelete