الكافي: 2 / 87 ح 2
عن محمد بن يحيى ، عن أحمد بن محمد ، عن ابن محبوب ، عن جميل بن صالح ، عن أبي عبيدة الحذاء قال : سمعت أبا جعفر ( عليه السلام ) يقول : والله ان أحب أصحابي إلي أورعهم وأفقههم وأكتمهم لحديثنا وان أسوأهم عندي حالا وأمقتهم للذي إذا سمع الحديث ينسب إلينا ويروى عنا فلم يقبله اشماز منه وجحده وكفر من دان به وهو لا يدري لعل الحديث من عندنا خرج وإلينا أسند فيكون بذلك خارجا عن ولايتنا.
قال الشيخ هادي النجفي في الموسوعة ج 3 - ص 73 الرواية صحيحة الاسناد
Al Kafi: Volume 2, Page 87, Hadith number: 2
From Muhammad b. Yahya, from Ahmad b. Muhammad, from ibn Mahboob, from Jameel b. Saleh, from Abi Ubaidah al Hadha' who said: I heard Aba Ja'far(as) say: "By Allah(swt) I love my companions to be pious ones and ones with understanding and secretive of our(as) ahadith and verily worst state of them and hated of them near me is one who when hears the hadith attributed to us and narrated from us, so he doesn't accept it, is disgusted of it and he rejects it and declares kufr on one who professed by it while he doesn't know perhaps the hadith came out from us and is outsourced from us, so by that he would be expelled from our wilayah."
Shaikh Hadi al Najafi said in al Mawsu'ah (Volume 3, Page 73): This narration has Saheeh (correct/authentic) isnad (chains of narration).
Majlisi's grading
Miratul uqul, Vol 1, page 191
صحيح Sahih
Al Sahih Min Kitab Basair al Darajat
(45) حدثنا أحمد بن محمد (ثقة) عن الحسن بن محبوب (ثقة) عن جميل بن صالح (ثقة) عن أبي عبيدة الحذاء (ثقة) عن أبي جعفر عليه السلام قال :
( سمعته يقول : أما والله إنّ أحب أصحابي إليّ أورعهم وأفقههم وأكتمهم بحديثنا وإن أسوأهم عندي حالاً وأمقتهم إليّ الذي إذا سمع الحديث ينسب إلينا ويروى عنا فلم يعقله ولم يقبله قلبه اشمأزّ منه وجحده وكفر بمن دان به وهو لا يدري لعلّ الحديث من عندنا خرج وإلينا سند فيكون بذلك خارجاً من ولايتنا ).
* الحكم : صحيحة
Told us Ahmad b. Muhammad (trustworthy), from al Hasan ibn Mahboob (trustworthy), from Jameel b. Saleh (trustworthy), from Abi Ubaidah al Hadha' (trustworthy) who said: I heard Aba Ja'far(as) say: "By Allah(swt) I love my companions to be pious ones and ones with understanding and secretive of our(as) ahadith and verily worst state of them and hated of them near me is one who when hears the hadith attributed to us and narrated from us, so he doesn't accept it, is disgusted of it and he rejects it and declares kufr on one who professed by it while he doesn't know perhaps the hadith came out from us and is outsourced from us, so by that he would be expelled from our wilayah."
Grading: Sahih (correct/authentic)
Miraat ul uqool
و روى الصدوق في العلل بإسناده الصحيح عن أبي بصير عن أحدهما عليهما السلام قال: لا تكذبوا بحديث أتاكم به مرجىء و لا قدري و لا خارجي نسبه إلينا، فإنكم لا تدرون لعله شيء من الحق فتكذبوا الله عز و جل فوق عرشه
And narrated al Sadooq(ra) in al Illal (Illul ul sharai) with sahih (authentic) sanad (chain of narration) from Abi Baseer from one of the 2 Imams(as) who said: "Don't reject hadith which has come to you people through murj'i, qadari and kharji attributed to us, for verily you people don't know perhaps it is something from the truth so you rejected Allah(swt)above His (swt) throne."
Al Sahih Min Kitab Basaer ad Darajaat
حدثنا محمد بن الحسين (ثقة) عن محمد بن إسماعيل (ثقة) عن حمزة بن بزيغ (ثقة) عن علي [بن سويد] السائي (ثقة) عن أبي الحسن عليه السلام :
(أنه كتب إليه في رسالة ولا تقل لما بلغك عنّا أو نسب إلينا هذا باطل، وإن كنت تعرف خلافه فإنك لا تدري لم قلنا وعلى أي وجه وصفة )
* الحكم : صحيحة
حدثنا محمد بن الحسين (ثقة) عن محمد بن إسماعيل (ثقة) عن حمزة بن بزيغ (ثقة) عن علي [بن سويد] السائي (ثقة) عن أبي الحسن عليه السلام :
(أنه كتب إليه في رسالة ولا تقل لما بلغك عنّا أو نسب إلينا هذا باطل، وإن كنت تعرف خلافه فإنك لا تدري لم قلنا وعلى أي وجه وصفة )
* الحكم : صحيحة
Told us Muhammad b. al Hussain (trustworthy), from Muhammad b. Ismail (trustworthy) from Hamza b. Bazigh (trustworthy), from Ali [b. Suwaid] al Saai (trustworthy) from Abi al Hasan (as): That he (as) wrote to him in a message, "And don't say of what comes to you from us or is attributed to us "this is false", although you had known its opposite for verily you do not know why we said it and upon which of its point/aspect and attribute."
No comments:
Post a Comment