Thursday, 17 November 2011

Why are men superior to women?

 تقريرات دروس البحث الخارج - الاجتهاد و التقليد لسماحة الشيخ الاستاذ محمد جواد الفاضل اللنكراني

Dars al kharij lectures on Ijtehad and Taqleed by Ayatullah Jawad Lankarani

الدرس التاسع والستون ،صفحه ٢٠٩

The sixty ninth lesson, page 209

التحقيق في رواية

The analysis of the hadith

وقد أورد الصدوق في «علل الشرائع» في ذيل الآية الشريفة رواية تخص مورد البحث، وهي «حديثنا محمد بن علي ماجيلويه القمي» وسند الصدوق إلى محمد بن علي ماجيلويه صحيح، «عن عمة» وهو محمد بن أبي القاسم عبيد الله عمران سيد من أصحابنا القميين، ثقة «عن أحمد بن أبي عبدالله» وهو أحمد بن محمد بن خالد البرقي الذي كان في قم وبما أنّه كان ينقل من الضعفاء فقد أخرجه أحمد بن محمد بن عيسى من قم، ثم ندم على اخراجه وأعاده باحترام فائق ومشى في جنازته حافياً، وعلى أيّة حال فانّ هذا الراوي ثقة «عن أبي الحسن البرقي» ثقة «عن عبد الله جبل الكناني» ثقة مشهور «عن معاوية بن عمار عن الحسن بن عبدالله عن آبائه عن جدّه الحسن بن علي بن أبي طالب(عليه السلام)» فمن حيث السند لا يوجد إشكال «قال: جاء نفر من اليهود إلى رسول الله (صلى الله عليه وآله) فسأله عن مسائل، فكان فيما سأله عنه قال له: ما فضل الرجال على النساء؟ فقال النبي: كفضل السماء على الأرض وكفضل الماء على الأرض فالماء يحيي الأرض وبالرجال يحيى النساء، ولولا الرجال ما خلق النساء يقول الله عزّوجلّ: «الرجال قوامون على النساء» قال اليهودي: لأي شيء كان هكذا؟ فقال النبي: خلق الله عزّوجلّ آدم من طين ومن فضلته وبقيته خلقت حواء وأول من أطاع النساء آدم فأنزله الله عزّوجلّ من الجنّة وقد بيّن فضل الرجال على النساء في الدنيا ألا ترى إلى النساء كيف يحضن ولا يمكنهن العبادة من القذارة والرجال لا يصيبهم شيء من الطمث؟ فقال اليهودي: صدقت يا محمد

And Shaikh Sadooq has narrated in his book "Illalush Sharai" (Volume 2, Page 512, Chapter 286) regarding this Qur'anic verse (translator's note: verse 4:34, which was the subject of discussion) a narration relevant to the discussion/lecture, and it is:

<Told us Muhammad b. Ali Majiloweh al Qumi> And the chain of narration from Shaikh Sadooq to Muhammad b. Ali Majiloweh is sahih (authentic) <from his uncle> and he is Muhammad b. abi al Qasim Ubaidullah Imran, a chief among our qummi companions/masters (translator's note: i.e. the early qummi hadith scholars), thiqah (trustworthy) <from Ahmad b. abi Abdullah> and he is Ahmad b. Muhammad b. Khalid al Barqi who was in Qum and only due to narrating from da'eef (weak/unreliable) narrators, he was expelled from Qum by Ahmad b. Muhammad b. Isa who later was regretful for expelling him so he recalled him with high respect and (upon his death) walked barefoot at his funeral, and in any case he is a thiqah (trustworthy) narrator <from abi al Hasan al Barqi> thiqah (trustworthy) <from Abdullah al Jabal al Kanani> widely known as being thiqah (trustworthy) <from Mu'awiyah b. Ammar from al Hasan b. Abdullah from his forefathers from his grandfather al Hasan b. Ali b. abi Talib (as)> In terms of the chain of narration there is not found any problems.

(The text of the hadith):

Narrator said: A group from the jews came to the Prophet (pbuh) and asked him questions regarding (different) issues, so among the questions was: "What is the excellence of men over women?" So the Prophet (pbuh) said: "It is like the superiority of the sky over the earth and the superiority of water over earth, so due to water the earth is enlivened and due to the men the women have been enlivened, and if it were not for men then women would not have been created. Allah says (al Qur'an 4:34, Pickthal translation): " Men are in charge of women". The jew asked: "For what reason is it like this?" So the Prophet (pbuh) said: "Allah (swt) created Adam from clay and (from the clay) that was surplus and remained, Allah (swt) created Eve. And the first to obey women was Adam so Allah (swt) dispelled him from the heaven and made clear the superiority of men over women, do you not see how women menstruate and thus are not able to pray whereas men do not have anything like that." So the jew said: "You said the truth, O Muhammad (pbuh)."

No comments:

Post a Comment