علل الشرائع - الشيخ الصدوق - ج ١ - الصفحة ١٩٠
Illalush Sharai by Shaikh Sadooq (ra), Volume 1, Page 190
(باب ١٥١ - العلة التي من أجلها أمر خالد بن الوليد بقتل أمير المؤمنين " ع "
Chapter 151: The reason why Khalid b. Walid was ordered to kill Imam Ali (as)
١ - أبى رحمه الله قال: حدثنا علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن ابن أبي عميرعمن ذكره عن أبي عبد الله " ع " قال: لما منع أبو بكر فاطمة عليها السلام فدكا وأخرج وكيلها جاء أمير المؤمنين " ع " إلى المسجد وأبو بكر جالس وحوله المهاجرون والأنصار فقال يا أبا بكر لم منعت فاطمة عليها السلام
ما جعله رسول الله صلى الله عليه وآله لها ووكيلها فيه منذ سنين؟ فقال أبو
بكر: هذا فئ للمسلمين فإن أتت بشهود عدول وإلا فلا حق لها فيه قال يا أبا
بكر تحكم فينا بخلاف ما تحكم في المسلمين؟ قال، لا قال أخبرني لو كان في يد
المسلمين شئ فادعيت انا فيه ممن كنت تسأل البينة؟ قال إياك كنت أسأل قال
فإذا كان في يدي شئ فادعى فيه المسلمون تسألني فيه البينة؟ قال فسكت أبو
بكر، فقال عمر هذا فئ للمسلمين ولسنا من خصومتك في شئ، فقال أمير المؤمنين " ع " لأبي بكر يا أبا بكر تقر بالقرآن؟
قال بلى، قال فأخبرني عن قول الله عز وجل: (إنما يريد الله ليذهب عنكم
الرجس أهل البيت ويطهركم تطهيرا) أفينا أو في غيرنا نزلت؟ قال فيكم، قال
فأخبرني لو أن شاهدين من المسلمين شهدا على فاطمة عليها السلام
بفاحشة ما كنت صانعا؟ قال كنت أقيم عليها الحد كما أقيم على نساء
المسلمين، قال كنت اذن عند الله من الكافرين قال ولم؟ قال لأنك كنت ترد شهادة الله وتقبل شهادة غيره لان الله عز وجل قد شهد لها بالطهارة فإذا رددت شهادة الله وقبلت شهادة
غيره كنت عند الله من الكافرين، قال فبكى الناس وتفرقوا ودمدموا، فلما رجع
أبو بكر إلى منزله بعث إلى عمر فقال ويحك يا بن الخطاب اما رأيت عليا وما
فعل بنا والله لئن قعد مقعدا آخر ليفسدن هذا الامر علينا ولا نتهنأ بشئ ما
دام حيا قال عمر: ماله إلا خالد بن الوليد فبعثوا إليه فقال له أبو بكر نريد أن نحملك على أمر عظيم قال احملني على ما شئت ولو على قتل علي، قال فهو قتل
علي، قال فصر بجنبه فإذا أنا سلمت فاضرب عنقه فبعثت أسماء بنت عميس وهي أم
محمد بن أبي بكر خادمتها فقالت اذهبي إلى فاطمة فاقرئيها السلام فإذا دخلت
من الباب فقولي (ان الملا يأتمرون بك ليقتلوك فأخرج إني لك من الناصحين)
فإن فهمتها وإلا فأعيديها مرة أخرى فجاءت فدخلت وقالت
ان مولاتي تقول: يا بنت رسول الله كيف
أنتم، ثم قرأت هذه الآية (ان الملا يأتمرون بك ليقتلوك) الآية فلما أرادت
ان تخرج قرأتها فقال لها أمير المؤمنين اقرأي مولاتك منى السلام وقولي لها
ان الله عز وجل يحول بينهم وبين ما يريدون إن شاء الله، فوقف خالد بن الوليد بجنبه فلما أراد ان يسلم لم يسلم وقال يا خالد لا تفعل ما أمرتك السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فقال أمير المؤمنين " ع
" ما هذا الامر الذي أمرك به ثم نهاك قبل ان يسلم: قال أمرني بضرب عنقك
وإنما امرني بعد التسليم، فقال أو كنت فاعلا؟ فقال إي والله لو لم ينهنى
لفعلت، قال: فقام أمير المؤمنين " ع " فاخذ بمجامع ثوب خالد ثم ضرب به الحائط وقال لعمر:
يا بن صهاك والله لولا عهد من رسول الله وكتاب من الله سبق لعلمت أينا أضعف جندا وأقل عددا
يا بن صهاك والله لولا عهد من رسول الله وكتاب من الله سبق لعلمت أينا أضعف جندا وأقل عددا
1- My father (ra) said: Told us Ali b.
Ibrahim, from his father, from ibn abi Umair, from someone* who reported
it from
Imam al Sadiq (as):
When Abu Bakr denied fadak to Fatima (as) and drove
out her
agent, Imam Ali (as) went to the mosque, while abu bakr was seated (in
the
mosque) and around him were the muhajirs and ansar. So Ali (as) said:
Abu Bakr!
Why have you denied Fatima (as) what was ordained for her by the Prophet
(pbuh)
and her agent (i.e. worker/servant) has been on it for years." So Abu
Bakr
answered: "It is faiy (prize/booty) for the Muslim public, so if you
bring
witnesses (for your claim) then the decision would be taken back,
otherwise
there would be no right for her on it." Imam Ali (as) said:"Abu Bakr,
you judge for us in contrast to how you judge for the Muslim public in
general?" Abu Bakr said: "No." Imam Ali (as) said: "Tell
me, if something was in the possession of the Muslim public, and I laid a
claim
on it, who would you ask for proof?" Abu Bakr said: "I'd ask
you." Ali (as) said: "So when something (i.e. Fadak) was in my
possession, then the Muslim public (supposedly) laid claim on it, you
are now
asking me instead to bring proof?" So Abu Bakr went speechless. So Umar
interjected: "This (Fadak) is faiy for the Muslim public and we are not
from your opponents on something." So Ali (as) said to Abu Bakr: "Abu
Bakr, have you read the Qur'an?" Abu Bakr replied: "Of course."
Imam Ali (as) said: "So what do you say about the verse 'O Ahlulbayt!
Indeed Allah (swt) wishes to drive away the impurity from you and
thoroughly
purify you', was it revealed for us or for other than us?" Abu Bakr
said:
"For you people." Imam Ali (as) said: "So tell me, if two
witnesses from the Muslim public testified against Fatima (as) on
charges of
lewdness, what would you do?" Abu Bakr said: "I would establish hadd
(Islamic punishment) on her, as I would on (any other) Muslim women."
Imam Ali (as) said: "You would then be among the kuffar (disbelievers)
according to Allah (swt)." Abu Bakr said: "Why?" Imam Ali (as) said:
"Because you would then have rejected the testimony of Allah (swt) and
accepted the testimony of the other, because Allah (swt) has testified
by the taharah (purity) of Fatima (in ayat al tatheer, 33:33), so when
you reject the testimony of Allah (swt) and accept the testimony of the
other, you are among the kuffar according to Allah (swt)." So the people
started crying and dispersed while murmuring. So when Abu Bakr returned
to his home, he called for Umar and said: "Woe on you ibn al Khattab!
Did not you see Ali and what he did with us? By Allah, if another
sitting (session) goes like the last session, then this affair (of our
caliphate) would be corrupted for us and nothing would remain for us as
long as he (Ali) is alive." Umar said: "No one is up to it except for
Khalid b. Walid." So they called for him. So Abu Bakr said to him: "We
intend to entrust you with a huge issue." Khalid replied: "Entrust me
with whatever you wish, even if it is the murder of Ali." So Abu Bakr
said: "It actually is the murder of Ali, so stand next to him (during
jam'a prayers), then when I say the salam then strike off his neck." So
Asma b. Umais, the mother of Muhammad b. abi Bakr, called for her maid
and ordered her: "Go to Fatima and convey to her my salam, so when you
enter the door send her my message 'the chiefs are conspiring to
kill you, so escape. I am one of your well-wishers. (Al Qur'an 28:20)',
so if it is understood (then fine) otherwise repeat it once more." So
she went, then entered and said that "My mistress says 'O daughter of
the Prophet (pbuh)! How are you?" then she recited the verse 'the chiefs are conspiring to kill you, so escape. I am one of your well-wishers. (Al Qur'an 28:20)', then when she
intended to leave, she recited it (again. So Imam Ali (as) said to her:
"Convey to your mistress salam from me, and my message to her that
Allah (swt) would act as obstruction between them and what they intend,
if Allah (swt) wills." Then Khalid took up his place next to Ali (as),
so when Abu Bakr intended to recite the salam he did not do so, but said
"Khalid do not do what I ordered you to do" then recited the salam. So
Ali (as) said (to Khalid): "What is this issue which you were ordered
by, then forbidden before saying of salam?" Khalid said: "I was ordered
to strike off your neck after taslim." So Ali (as) asked: "And you would
have carried out the order?" Khalid said: "Yes definitely, if I had not
been forbidden." So Imam Ali (as) stood up, grabbed Khalid's cloth and
smashed him by it onto the wall and said to Umar: "O son of Sahhak! By
Allah, if it had not been for the promise from the Prophet (pbuh) of
Allah and the preceding writing from Allah (destiny), you would have definitely come to know who is weaker and who is short of numbers!"
*Grading
حوار مع فضل الله حول الزهراء (س) - السيد هاشم الهاشمي - الصفحة ٢٦٣
"Dialogue with Fadlullah about Zahra (as)" by Ayatullah Syed Hashim al Hashmi, Page 263
وفي السند إرسال من جهة من يروى عنه محمد بن أبي عمير، وقد اختلف علماؤنا
في أن مرسلات ابن أبي عمير كمسانيده أم لا، وقد ذهب إلى كلا الرأيين طائفة
منهم.
ولكن ذلك - على أي حال - لا يضر بمضمون الخبر وصحته لان علي بن إبراهيم القمي روى نفس هذا الحديث ضمن رواية أوردها في تفسيره بإسناد صحيح هو علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن محمد بن أبي عمير، عن عثمان بن عيسى وحماد بن عثمان، عن أبي عبد الله الصادق عليه السلام
ولكن ذلك - على أي حال - لا يضر بمضمون الخبر وصحته لان علي بن إبراهيم القمي روى نفس هذا الحديث ضمن رواية أوردها في تفسيره بإسناد صحيح هو علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن محمد بن أبي عمير، عن عثمان بن عيسى وحماد بن عثمان، عن أبي عبد الله الصادق عليه السلام
And in the sanad (chain of narration) is irsal (disconnection) as to whom did Muhammad b. abi Umair narrate it from? And our scholars have differed on whether the mursal reports (which do not mention the source) of ibn abi Umair are equal to his musnad reports (which mention the full sanad). There are proponents of both views among them.
But despite that, in any case, there is nothing wrong with the content of this hadith and its authenticity becuase Ali b. Ibrahim reported the same hadith in his tafsir (i.e. Tafsir Qumi) with a sahih sanad which is: "Ali b. Ibrahim, from his father, from Muhammad b. abi Umair, from Uthman b. Isa and Hamad b. Uthman, from abi Abdullah (as)."
No comments:
Post a Comment