A reader left a comment on one of the posts : "Before speculating something about the status of Syeda(as)keep this in mind, in authentic Hadees,Imam Askari(as)said that like we are Hujjat upon u,our Grandmother Fatima(as)is hujjat upon us"
This post will inshallah examine this claim in detail.
موقع سماحة العلامة الشيخ حسين الراضي
Website of Ayatullah Hussain al Rady (one of the best living scholar of ilmur rijal)
جاء
في بعض الكتب المعاصرة لجملة من المعاصرين رواية منسوبة للإمام العسكري
وهي : (نحن حجج اللَّه على خلقه وجدتنا فاطمة حجة اللَّه علينا)
فهل هذه الرواية صحيحة أو مكذوبة على الإمام العسكري وموضوعة عليه؟
It is found in some contemporary books of a number of modern scholars, a narration attributed to Imam al Askari (as): "We are the hujjah of Allah upon His creation, and our grandmother Fatima is hujjah upon us."
So is this narration sahih (authentic), or a lie upon Imam al Askari (as) and a fabrication upon him?
ما هو مصدره؟
What is its source?
هذا
الحديث لا يوجد له مصدر من كتب الأحاديث الأصلية ولا غير الأصلية ،
المعتبرة وغيرها ولا في كتب الفقه ولا التاريخ وغيرها فبعد الفحص الآلي
بالكمبيوتر في المعاجم لم نر له أي أثر فيها ، نعم شاع في بعض الكتب
المتأخرة وأقدم كتاب له الذي وجدناه فيه هو:
كتاب ( أطيب البيان ج 13 ص 225 ، تفسير فارسي ) للسيد عبد الحسين طيب . من المعاصرين ذكر هذا الحديث بقوله : حديث شريف منسوب بحضرت عسكرى است كه فرمود:
(نحن حجج اللَّه على خلقه و جدتنا فاطمة حجة اللَّه علينا) [10]. ومع هذا لم يشر إلى المصدر الذي نقله منه بل ذكره على نحو الاحتمال ، ولا يوجد ظن ولا احتمال أنه اطلع على مصدره وسنده دون غيره.
No source for this hadith is found in the books of hadith, neither in the principle ones nor in the non principal ones, neither in the reliable ones nor in others (i.e. neither in some of the relatively less reliable classical books of ahadith). It is also not found in the books of fiqh, history or others. So after an advanced computer search in lexicons, we still did not find a source for it. Yes, this hadith is recorded in some latter books, and the first book among those (the latter books) is "Atib al Bayan" (Volume 13 Page 225), a a book of tafsir written in Farsi by Syed Abdul Husayn Tayyib.
A contemporary writer, he mentioned the hadith in the following manner: "Noble hadith attributed to Imam Hasan al Askari (as) that he said: We are the hujjah of Allah upon His creation, and our grandmother Fatima is hujjah upon us." He did not list the source from which he had quoted it, rather, he narrated it upon presumption and there is no sign that he had knowledge about its source and original sanad.
مَن نقله عنه:
Those who then quoted this hadith from him
جاء
بعض المعاصرين المشغوفين بمثل هذه الموضوعات والترويج لها وصيروها إلى
عقائد مسلمة من عقائد الشيعة معتمدين على هذا الحديث وأمثاله وكأنها من
الأحاديث الثابتة المتسالم على صدورها من الإمام، منها:
There was then an influx of some contemporary writers, obsessed with such fabrications, its propagation and passing it off as an established belief of the shias; relying upon this hadith and its like as if they are authentically established ahadith, definitely known to have been said by the Imam. These contemporary sources include
1- كتاب ( مقامات فاطمة الزهراء (س) في الكتاب والسنة )
في المقام الثانى فاطمة وحجيتها على الأئمة ، الجهة الأولى: حجّيتها على الأئمة عليهم السلام، قال في ص 20 :
(
وإذا كان أهل البيتعليهم السلام حجج الله على خلقه فانّ أمّهم فاطمة حجة
الله عليهم، وهي ما صرّحت به رواية العسكرىعليه السلام: « نحن حجة الله
على الخلق، وفاطمة عليها السلام حجّة علينا »[11] )
ومصدره هو ما تقدم من كتاب أطيب البيان. وأطال الكلام على هذا الحديث وحجيته وحجية فاطمة عليها السلام على الأئمة عليهم السلام.
وكأنما
انعدمت جميع فضائل فاطمة عليها السلام من القرآن الكريم والسنة النبوية
المتسالم عليها بين الأمة ككل فجاء من يريد أن يثبت حجيتها على الأئمة بهذا
الحديث الموضوع وأشباهه أو أحاديث ضعيفة.
1- Maqamat Fatima al Zahra
It is written in its page 20, regarding Fatima and her being a hujjah on the Imams: "Since the ahlulbayt (as) are hujjah upon the creatures, so indeed their mother Fatima is a hujjah upon them, and this is what is declared by the hadith of Imam al Askari (as): We are the hujjah of Allah upon His creation, and our grandmother Fatima is hujjah upon us
Its source is the book Atib al Bayab which has preceded. And the author wrote extensively upon this hadith and its being a proof, and Fatima's being a hujjah upon the Imams; as if all the established merits of Fatima from the Qur'an and sunnah had disappeared so he had to resort to proving her being a hujjah upon the imams by using this fabricated hadith and its likes and daeef ahadith
2- كتاب الأسرار الفاطمية :
ذكر
هذا الحديث في عدة موارد من الكتاب منها : ص 17 فقال : ( نحن نعلم أنه ورد
عن الإمام العسكري عليه السلام أنه قال : (( نحن حجج اللَّه على خلقه
وجدتنا فاطمة حجة اللَّه علينا )) ) [12]
فهنا ينسب صدور الحديث من الإمام العسكري عليه السلام على نحو القطع
والعلم فيقول ( نحن نعلم أنه ورد ... ) وهذه جرأة على الله وعلى الإمام
العسكري عليه السلام.
وفي ص 37 [13] نقل هذا الحديث ثم قال: ( يعتبر هذا الحديث من الأحاديث المهمة التي وردت عن الإمام الحسن العسكري عليه السلام ) .
فهو
يجزم بوروده عن الإمام العسكري عليه السلام ، وأشار في الهامش إلى مصدر
نقله للحديث وهو كتاب ( أطيب البيان ) المتقدم وهذه أول مرة يشير إلى
المصدر المتقدم ذكره .
وفي ص 53 ذكره دون أن يشير لمصدره فقال حول الحديث ( الحديث المأثور عن الإمام الحسن العسكري عليه السلام )
وأشار إليه في ص 99 وأشار إلى نفس المصدر المتقدم وهو ( أطيب البيان ) أما في ص 154 وص 265 وص 410 فلم يشر إلى مصدر.
2- Al Asrar al Fatimiyah
This hadith is mentioned in a number of places in this book.
On page 17 it says: "We know that it has been reported by Imam al Askari (as) that he said: We are the hujjah of Allah upon His creation, and our grandmother Fatima is hujjah upon us. So here he quotes this hadith as if it is definitely established to have been said by the Imam, by using the words "We know that it has been reported". This is a display of audacity upon Allah and Imam al Askari.
And on page 37, he quoted this hadith, then said: "This hadith is considered among the important ahadith reported by Imam al Askari (as). So he alluded towards this hadith being conclusively established to be narrated from Imam al Askari, while in the footnote he listed the source to be Atib al Bayan which has already been mentioned
And on page 53 he mentioned the hadith without a source and said: "Established hadith from Imam al Askari"
And he referred to it on page 99 and listed the source Atib al Bayan, while he listed it on page 154, 265 and 410 without mentioning a source
3- كتاب (الكوثر في أحوال فاطمة بنت النبي الأطهر) في ج 1 ص 114 نقله عن مقدمة العالم ج11 ص 1 عن أطيب البيان.
ثم
أصبح الناس ينقلونه في مجالسهم وأنديتهم وحواراتهم على الإنترنت وغيرها
وكأنه من الأحاديث المسلمة بل بعضهم يعبر عنه بالحديث المتواتر
3- Al Kawther fi Ahwal Fatima
It mentions it in Volume 1 Page 114, quoting it from the preface of al Alim Volume 11 Page 1 from Atib al Bayan.
And so then people started to quote this hadith in their sittings, groups and discussions on the internet etc as if it was a definitely established hadith, in fact some of them even consider it a mutawatir hadith.
امام زمانہ(عج): وَ فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِي أُسْوَةٌ حَسَنَة Even if you declare these Ahadeeth as zaeef, still we have saying of our Imam al Asr(as) declaring her status as His role model. Role model can only be one who is better in station ,and honor.Here are the references :(الغیبۃ طوسی: ص286، احتجاج طبرسی: ج2 ص279، بحارالانوار: ج53، ص180 حدیث9) Imam(as) says that ''Daughter(as) of Rasool Allah(saww) is best role model for me''.So stop dying in jealousy ,or bughz e Syeda(as)
ReplyDeleteI was just checking the authenticity of the narration. It may not be strictly in accordance with science of hadith. However, as anonymous has posted, Her Excellency Syeda Fatima SA being declared role model by none other than our Master Mahdi AS it is in essence commensurate to the meaning of the hadith in contention. Furthermore, no doubts in her being part of the Prophet SAWW itself makes her the hujjah upon aimmah.
ReplyDeleteRegards