حكم التطبير وتاريخه ومشروعيته
Tatbir's ruling and its history
السؤال :
Question
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرة الشيخ محسن ال عصفورالمحترم
تحية طيبة وبعد
يجري قسم التحقيقات موضوعا عن التطبير في موسم عاشوراء، ويتناول التحقيق الموضوع من جوانبه المختلفة، وخصوصا فيما يتعلق بالجانب الشرعي، إذ نتمنى مشاركتكم فيها وذلك لإثراء الموضوع:-
Bismillahir Rahmanir Rahim. After greetings to respected Shaikh Muhsin al Asfoor.
Tatbir tends to be under examination during the days of Ashura, from different perspectives, especially the religious perspective. Therefore we would like you also to share your thoughts due to the importance of the topic
- هناك حكمين للتطبير أحدهما يحلله والآخر يحرمه، فإلى اي حكم الشرعي تميل، ولماذا؟
- ما رأيك في استبدال التطبير بحملات التبرع بالدم؟
- من أين نشات فكرة التطبير؟
- ما هي الآثار المرتبة على التطبير؟
- There are 2 views regarding tatbir, one considers it halal other considers it haram which side are you inclined and why?
- What is your view on donating blood instead of doing tatbir?
- From where did tatbir originate?
- What are the rulings on the issues of tatbir?
مع جزيل الشكر والتقدير
وفاء العم
صحيفة الوطن
قسم التحقيقات
Thank you
Al Watan News
Department of Resaerch
الجواب :
Answer
- هناك حكمين للتطبير أحدهما يحلله والآخر يحرمه، فإلى اي حكم الشرعي تميل، ولماذا؟
المندوب اليه هو اظهار العزاء ومظاهرالحزن على ما حل على أهل البيت من مصائب من نياحة وتفجع ولطم الصدوراداءاً لحق منزلتهم من رسول الله صلى الله عليه وآله وامتثالاً لواجب مودتهم كما في قوله تعالى : ( قل لا أسألكم عليه أجراً الا المودة في القربي ) أما ما يصل الى حد ادماء الجسد في الصدر او الظهر بالضرب بالزنجيل أو التطبير في الرأس فالذي دلت عليه الأدلة الفقهية وصرح بمضمونها سائر الفقهاء على امتداد القرون الماضية هو حرمة هذا الفعل وقد افردوا في احكام الجنائز وسنن التشييع ومراسيم العزاء على المتوفى فصلاً يتناول احكام اظهار الحزن وحدوده
What is recommended is expressing grief upon the sufferings of the ahlulbayt, due to their [close] position to the Prophet (pbuh) and the obligation to have love for them as Allah (swt) says 'Say: I do not ask you for compensation for this, except for love in kinship', by reciting eulogies, lamenting and beating the chest. As for blood-letting on the chest or back by striking them with sharp chains, or hitting the head with knives; then what is seen in Islamic jurisprudential evidences and the explicit view of the scholars going back up to the past centuries, is that this is haram. The scholars, while writing about the rulings of funerals and mourning rituals, have written dedicated sections on the rulings for expressing grief and its boundaries.
والنص صراحة على حرمة نتف الشعر وخدش الجلد وجز الشعر وتشويه الخلقة واظهار السخط ولو على اعز الأعزة من الأبناء والأباء والأزواج إلا أنه لم يستثن أحد من الفقهاء منه ما كان في إحياء العزاء على مصائب أهل البيت عليهم السلام فيفهم منه عموم الحكم.
وقد روى خالد بن سدير قال : " سألت ابا عبد الله يعني الامام الصادق ( عليه السلام ) عن رجل شق ثوبه على ابيه أو على امه أو على اخيه أو على قريب له ؟ قال لا بأس بشق الجيوب فقد شق موسى بن عمران على اخيه هارون ( عليهما السلام ) ولا يشق الوالد على والده ولا زوج علىامرأته وتشق المرأة على زوجها ، وإذا شق الزوج على امرأته أو والد على والده فكفارته حنث يمين ولا صلاة لهما حتى يكفرا أو يتوبا من ذلك ، وإذا خدشت المرأة وجهها أو جزت شعرها أو نتفته ففي جز الشعر عتق رقبة أو صيام شهرين متتابعين أو اطعام ستين مسكينا وفى الخدش إذا دميت وفى النتف كفارة حنث يمين ، ولا شئ في اللطم على الخدود سوى الاستغفار والتوبة ، ولقد شققن الجيوب ولطمن الخدود الفاطميات على الحسين بن علي ( عليهما السلام ) وعلى مثله تلطم الخدود وتشق الجيوب "
وما يقال بأن السيدة العقيلة زينب كانت قد ضربت رأسها بمقدم المحمل فسال الدم من راسها كلام مردود بما ثبت تاريخياً من ان الامام الحسين عليه السلام كان قد وصاها بوصايا ليلة العاشر من المحرم واخبرها بما سيجري عليه وعلى اهل بيته واصحابه يوم العاشر وما ينبغي عليها ان تظهره من صمود وصبر وجلد فلم تر مثكولة اربط جأشاً وامضى عزيمة واثبت فؤاداً منها يوم العاشر وما بعده وقد سجل التاريخ مواقفها العظيمة وصمودها المنقطع النظير وهذا الثابت التاريخي الذي هو دراية لا يعارض برواية .
The explicit Islamic law based on the Quran and ahadith is that it is haram to pluck the hair [from the head], severely scratching the skin, shaving the hair [of the beard], distorting the creation and expressing exasperation, even while mourning the loss of one's children, parents or spouse; and none of the scholars have declared an exception to this for the mourning of the ahlulbayt, therefore it is understood that this ruling is general.
Khalid b. Sadir has reported: I asked Imam al Sadiq (as) about a man who tears his clothe while mourning his father, mother, brother, or some other close relative? Imam (as) replied: "It is ok to tear the upper-front of the shirt, Musa (as) did it for his brother Harun (as). But it should not be done by the father for his child or by the husband for his wife, the wife may do so for her husband though. If the husband does so for the wife or the father for the child, then their fine is the same as for breaking a vow and their prayers would not be accepted till they pay the fine or repent. If a woman [while mourning] scratches her face, or plucks or shaves her hair, then for shaving the hair the fine is to either release a slave, or fast consecutively for two months, or feed sixty needy people. As for the scratching that leads to bleeding, or for plucking the hair, the fine is the same as for breaking a vow. There is no fine for slapping one's cheeks, it suffices to repent for that. The women from the family of Fatima (as) had torn their shirts' upper fronts and slapped their cheeks at the martyrdom of Hussain (as), and for his (as) like it is ok to slap the cheeks and tear the shirt's upper front."
As for what is said regarding Syeda Zaynab, that she struck her head on the carriage and blood flowed from her head, this is false as it is a historical fact that Imam Hussain (as) had bequeathed her on the night of tenth Muharram, informing her what is going to befall upon him (as) and his (as) family and companions on the day of tenth Muharram, and the patience and steadfastness she is expected to show. [Accordingly] she did not appear tired and defeated; and stayed steadfast throughout tenth Muharram and afterwards. History has recorded her great patience and steadfastness and this is an established historical fact, which cannot be contested by a solitary report.
وما يقال من ان الفقهاء قد افتوا قديماً وحديثاً باستحباب التطبير فلم نر له ذكر ولا أثر قبل ثمانين سنة على ابعد التقادير وما يقال انه من باب تعظيم شعائر الله فليس له وجه يعتد به
وأما انه من مظاهر المودة لأهل البيت فليس بثابت
وأما الاستناد الى قوله عليه السلام : (رحم الله من أحياً أمرنا ) فالمراد يتعلم علوم ائمة اهل البيت ويعلمها الناس كما دل عليه بقية الخبر
وأما قول الإمام الرضا(عليه السلام)( إن يوم الحسين أقرح جفوننا) وما ورد عن الحجة المهدي صاحب الأمر سلام الله عليه في زيارة الناحية المقدسة (لأبكين عليك بدل الدموع دماً... حتى أموت بلوعة المصاب وغصة الاكتياب) فهي من الأساليب البلاغية المجازية للاشعار بعظم الحزن والمصاب الجلل ولا يؤخذ بظاهره كما هو معروف متسالم عليه .
As for what is said that the scholars of the past and present have issued fatawa declaring tatbir to be mustahab, so we have seen no sign or trace of this before any earlier than the past eighty years at best. As for what is said that it is for honouring the signs of Allah (swt), so there is no basis for this. As for it being among the expressions of love for ahlulbayt, so this is not proven. As for the saying of Imam (as): "May Allah (swt) bless the one who revives our legacy", so it is for spreading the knowledge of ahlulbayt and teaching it to the people, as seen by the rest of the report. As for the saying of Imam al Reda (as): "On the day [of martyrdom] of Hussain (as) our eyelids are blistered" and Imam al Mahdi (as): "I will cry upon you with blood instead of tears.....till I die in suffering and swallowing the severe grief", so these are metaphorical expressions of poetic eloquence symbolising the tremendous grief and suffering, and are not meant to be taken literally as is well known and unanimously accepted.
- ما رأيك في استبدال التطبير بحملات التبرع بالدم؟
What is your opinion regarding substituting tatbir with blood donation?
نحن ندعو الى كل عمل مشروع جائز وسائغ فضلاً عن كونه راجحاً فيه نفع عام وفائدة لمجتمعاتناوالتبرع بالدم من الأمور الانسانية العظيمة التي يمكن استثمارها في ايام محرم الحرام وقد ساهمت مساهمات كبرى وفاعلة لا سابق لها خلال السنوات الماضية في تأمين احتياجات مستشفيات البحرين من حاجته من الدم وانقذت الآلاف من المرضى من المواطنين والمقيمين من جميع الجنسيات والديانات بل امتدت حتى الى خارج البحرين حيث ارسلت شحنات ضخمة الى بعض الدول الاسلامية المنكوبة في ازماتها التي حلت بها .
وهي مما لا شك فيه انها حركة مباركة ومن ابرز مصاديق قوله تعالى : (ومن احياها فكأنما احيا الناس جميعا)
We encourage all good Islamic acts that are recommended, which are beneficial to our society. Blood donation is a great humanitarian act, which should be continued in Muharram. I have greatly contributed, in an unprecedented manner, in the past years to fulfill the need of hospitals in Bahrain for blood. Thousands of patients, citizens and expats of all genders and religions have been saved, and this has even spread to outside of Bahrain as I have sent large shipments to disaster struck Islamic countries when possible. It is no doubt a blessed move and a prime example of the saying of Allah: "whoever saves a life, it is as if he saved all of humanity".
- من أين نشات فكرة التطبير؟
From where did tatbir originate?
التطبير ليس من العادات العزائية القديمة عند الشيعة وليس لها أي جذور اصيلة وانما نشأ في العقود الثمانية الأخيرة على ابعد التقادير وسمعت ان اول ظهوره كان على يد الهنود الشيعة ثم انتقل منهم الى عوام الشيعة في العراق ايام عاشوراء حيث سيروا بعض المواكب في مدينة كربلاء يوم العاشر ثم تابعهم عوام العراق بعد ان استحسنوه وانتشر بينهم وعنهم اخذ الزوار الايرانيون والخليجيون واللبنانيون وكان موكب التطبير في البحرين مقصوراً على الجالية الأحسائية ثم سرت موجته قبل ثلاثين سنة الى مأتم مدن وبن رجب والقصاب واخيرا ماتم الزينبية في المنامة العاصمة
وقد اشتهر العلامة الشيخ باقر آل عصفور رحمه الله حتى آخر حياته بمعارضة هذه الظاهرة وظاهرة الضرب بالزنجيل ومواكب الموسيقى العزائية والتصريح بحرمتها وانه لا علاقة لها بمودة أهل البيت ومحبتهم واظهار الحزن عليهم وكانت تلك المواكب المتمردة تمر على بيته عناداً له وتمكث فترة طويلة لايذائه بهتافاتها واصوات الموسيقى التي تعزفها.
وتمكن رحمه الله من القضاء على مواكب الموسيقى العزائية الا ان الضرب بالزنجير والتطبير ازدادت مواكبهما.
وقد رأيت كراسا صغيرا لبعض فقهاء العراق وايران يحثون على فعله في سابقة لا سابقة لها في فقه الشيعة الامامية والاحتجاج فيه بتأويلات غريبة وتسطيرات بعيدة عن المباني الفقهية والقواعد الشرعية المعروفة والمتسالم عليها.
وقد سمعت احد فقهاء قم يقول انه افتى كما افتى غيره خوفاً من سطوة العوام وتهديداتهم حيث بلغت الجرأة بالعوام الى تهديد ووعيد كل من يخالفهم بالعدول عن مرجعيته وتقليده اذا لم يسقطوه اجتماعياً ويتهموه بمعاداة اهل البيت عليهم السلام.
Tatbir is not among the ancient mourning practises of the Shias, and it does not have any original roots [within the Shia]. It only started in the last eight decades at best. I have heard that it was started by Indian Shias, from them it was picked up by the Shia public in Iraq during the period of Ashura as some [Indian] azadari caravans travelled to Karbala on Ashura and the Iraqi public followed them [in tatbir] after they were impressed by it. From the Iraqis it was picked up by the Iranian, Gulf and Lebanese visitors. Tatbir in Bahrain used to be limited to the Ahsai community, then some of them travelled to the Hussainias of Madan, Bin Rajab and Qasab, and lastly to Zainabia in Manama. It is well known that Shaikh Baqir Al Asfoor (ra) till his last days used to oppose tatbir, striking with chains and music in azadari, and explicity declared it all to be haram and that these have no connection with love of ahlulbayt and expressing grief for them. These azadari groups used to always pass in front of his house due to their enmity with him. He spent a long time enduring their harassment from loud musical noises. He was eventually able to put a stop to music, but the tatbir and chain striking increased.
I have seen a small group of scholars in Iraq and Iran encourage tatbir which is unprecedented in Imami fiqh. The use strange interpretations, and methodologies that are completely out of line with the basis of Islamic jurisprudence, and well known and unanimously accepted Islamic principles. I once heard a scholar from Qum say that he issues fatwa [encouraging tatbir] just like the others, fearing the power and intimidation of the public, as the boldness of the public has reached the degree that they threaten and intimidate anyone who opposes them, by stripping his marjaiyyah and taqlid if not going as far as to socially boycotting him and accusing him of being an enemy of the ahlulbayt.
وأما المصرحون بحرمة التطبير فهم كثيرون منهم السيد أبو الحسن الأصفهاني أحد ابرز مراجع النجف الأشرف في زمانه فقد أصدر فتوى تحرم التطبير في العام 1926م هذا نصها: «إن استعمال السيوف والسلاسل الحديدية والأبواق وما يجري اليوم في مواكب العزاء بيوم عاشوراء باسم الحزن على الحسين إنما هو محرم وغير شرعي».
As for those who explicitly declared tatbir to be haram, so they are many. Among them is Ayatullah Abul Hasan al Isfahani, one of the major marja of Najaf in his time. He issued a fatwa in 1926, declaring tatbir to be haram, the fatwa is as follows: "Using swords, metal chains, horns/trumpets and other such items that are used these days in azadari camps on Ashura in the name of mourning Imam Hussain (as), is haram and un-Islamic."
وكذا السيد مهدي القزويني في البصرة، حيث أصدر فتوى تحرم التطبير
Ayatullah Mahdi al Qazwini in Basra issued a fatwa declaring tatbir to be haram.
والشيخ محمد الخالصي في بغداد، حيث دعا في بداية الخمسينات إلى نبذ الخرافات والبدع كالتطبير وضرب الزناجير وإعادة الإسلام إلى نهجه الصحيح.
Ayatullah Muhammad al Khalisi in Baghdad, during the 1950s called for eliminating nonsense and innovations such as striking the head and body with knives and chains, and reverting Islam to its correct form.
كما نقل عن السيد محسن الحكيم قوله: «القامات غصة في حلوقنا».
It has been reported from Ayatullah Muhsin al Hakim that "The practise of hitting the head with knives is akin to an unwanted lump in our throats that we cannot swallow."
ونقل عن الشهيد محمد باقر الصدر قوله: «هذا أمر لا يجوز» ويعني به التطبير بالسيوف والقامات.
It is reported from Ayatullah Baqir as Sadr that he said: "It is not allowed", referring to striking the head with swords and knives.
كما انتقدها أيضا الشيخ محمد جواد مغنية. وأنتقد المغالات فيها، ومما قال: «وقد تطرف بعض العجم فأبدعوا فيها بدعا يمقتها الله والناس، من ضرب أنفسهم بالمدي وإسالة الدماء على أثوابهم...».
Ayatullah Muhammad Jawad al Mughnia had also criticised this practise and those who are fanatics about it, he said: "Some non Arabs went to extreme and started a bid'ah which is detested by Allah and His prophet, of beating themselves with sharp instrument and making blood flow onto their clothes."
وقد سمعت ان السيد حسين البروجردي طاب ثراه احد ابرز مراجع التقليد في قم قام قبل محرم في احد السنوات بدعوة جمع من رؤساء المواكب العزائية ووجه اليهم سؤالاً من هو مرجعكم فقالوا جميعاً انت ياسيدنا فقال : اذا كنتم تعترفون وتقرون بأني مرجعكم فأنا اقول لكم بأن التطبير والضرب بالزنجير وادخال الآلات الموسيقية في المواكب العزائية حرام لا يجوز وعليكم طاعتي والتزام أمري
فرد عليه احدهم نحن نقلدك ياسيد طيلة السنة الا في عشرة ايام محرم
وخرجوا من عنده دون جدوى .
I have heard that Ayatullah Burujerdi, one of the major marja of Qum, once preached to a group of leaders of the azadari camps and asked them who is your marja? They all replied that you are. So he said to them: "As you all acknowledge that I am your marja, then I say to you that tatbir, striking oneself with chains, and entering musical instruments in azadari camps is haram and not allowed, and it is obligatory for you to obey me and follow my order." So one of them replied to him: "We follow you year round, but not in the first 10 days of Muharram", and left him immediately.
وقد اشتهر عن السيد محسن الأمين مرجع الشيعة في سوريا ولبنان في زمانه القول بتحريمها في عدة من مؤلفاته وكتبه
It is well known that Ayatullah Syed Muhsin al Amin al Amili, marja f Shias in Syria and Lebanon in his time, had declared tatbir to be haram in many of his books and writings.
Tatbir's ruling and its history
السؤال :
Question
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرة الشيخ محسن ال عصفورالمحترم
تحية طيبة وبعد
يجري قسم التحقيقات موضوعا عن التطبير في موسم عاشوراء، ويتناول التحقيق الموضوع من جوانبه المختلفة، وخصوصا فيما يتعلق بالجانب الشرعي، إذ نتمنى مشاركتكم فيها وذلك لإثراء الموضوع:-
Bismillahir Rahmanir Rahim. After greetings to respected Shaikh Muhsin al Asfoor.
Tatbir tends to be under examination during the days of Ashura, from different perspectives, especially the religious perspective. Therefore we would like you also to share your thoughts due to the importance of the topic
- هناك حكمين للتطبير أحدهما يحلله والآخر يحرمه، فإلى اي حكم الشرعي تميل، ولماذا؟
- ما رأيك في استبدال التطبير بحملات التبرع بالدم؟
- من أين نشات فكرة التطبير؟
- ما هي الآثار المرتبة على التطبير؟
- There are 2 views regarding tatbir, one considers it halal other considers it haram which side are you inclined and why?
- What is your view on donating blood instead of doing tatbir?
- From where did tatbir originate?
- What are the rulings on the issues of tatbir?
مع جزيل الشكر والتقدير
وفاء العم
صحيفة الوطن
قسم التحقيقات
Thank you
Al Watan News
Department of Resaerch
الجواب :
Answer
- هناك حكمين للتطبير أحدهما يحلله والآخر يحرمه، فإلى اي حكم الشرعي تميل، ولماذا؟
المندوب اليه هو اظهار العزاء ومظاهرالحزن على ما حل على أهل البيت من مصائب من نياحة وتفجع ولطم الصدوراداءاً لحق منزلتهم من رسول الله صلى الله عليه وآله وامتثالاً لواجب مودتهم كما في قوله تعالى : ( قل لا أسألكم عليه أجراً الا المودة في القربي ) أما ما يصل الى حد ادماء الجسد في الصدر او الظهر بالضرب بالزنجيل أو التطبير في الرأس فالذي دلت عليه الأدلة الفقهية وصرح بمضمونها سائر الفقهاء على امتداد القرون الماضية هو حرمة هذا الفعل وقد افردوا في احكام الجنائز وسنن التشييع ومراسيم العزاء على المتوفى فصلاً يتناول احكام اظهار الحزن وحدوده
What is recommended is expressing grief upon the sufferings of the ahlulbayt, due to their [close] position to the Prophet (pbuh) and the obligation to have love for them as Allah (swt) says 'Say: I do not ask you for compensation for this, except for love in kinship', by reciting eulogies, lamenting and beating the chest. As for blood-letting on the chest or back by striking them with sharp chains, or hitting the head with knives; then what is seen in Islamic jurisprudential evidences and the explicit view of the scholars going back up to the past centuries, is that this is haram. The scholars, while writing about the rulings of funerals and mourning rituals, have written dedicated sections on the rulings for expressing grief and its boundaries.
والنص صراحة على حرمة نتف الشعر وخدش الجلد وجز الشعر وتشويه الخلقة واظهار السخط ولو على اعز الأعزة من الأبناء والأباء والأزواج إلا أنه لم يستثن أحد من الفقهاء منه ما كان في إحياء العزاء على مصائب أهل البيت عليهم السلام فيفهم منه عموم الحكم.
وقد روى خالد بن سدير قال : " سألت ابا عبد الله يعني الامام الصادق ( عليه السلام ) عن رجل شق ثوبه على ابيه أو على امه أو على اخيه أو على قريب له ؟ قال لا بأس بشق الجيوب فقد شق موسى بن عمران على اخيه هارون ( عليهما السلام ) ولا يشق الوالد على والده ولا زوج علىامرأته وتشق المرأة على زوجها ، وإذا شق الزوج على امرأته أو والد على والده فكفارته حنث يمين ولا صلاة لهما حتى يكفرا أو يتوبا من ذلك ، وإذا خدشت المرأة وجهها أو جزت شعرها أو نتفته ففي جز الشعر عتق رقبة أو صيام شهرين متتابعين أو اطعام ستين مسكينا وفى الخدش إذا دميت وفى النتف كفارة حنث يمين ، ولا شئ في اللطم على الخدود سوى الاستغفار والتوبة ، ولقد شققن الجيوب ولطمن الخدود الفاطميات على الحسين بن علي ( عليهما السلام ) وعلى مثله تلطم الخدود وتشق الجيوب "
وما يقال بأن السيدة العقيلة زينب كانت قد ضربت رأسها بمقدم المحمل فسال الدم من راسها كلام مردود بما ثبت تاريخياً من ان الامام الحسين عليه السلام كان قد وصاها بوصايا ليلة العاشر من المحرم واخبرها بما سيجري عليه وعلى اهل بيته واصحابه يوم العاشر وما ينبغي عليها ان تظهره من صمود وصبر وجلد فلم تر مثكولة اربط جأشاً وامضى عزيمة واثبت فؤاداً منها يوم العاشر وما بعده وقد سجل التاريخ مواقفها العظيمة وصمودها المنقطع النظير وهذا الثابت التاريخي الذي هو دراية لا يعارض برواية .
The explicit Islamic law based on the Quran and ahadith is that it is haram to pluck the hair [from the head], severely scratching the skin, shaving the hair [of the beard], distorting the creation and expressing exasperation, even while mourning the loss of one's children, parents or spouse; and none of the scholars have declared an exception to this for the mourning of the ahlulbayt, therefore it is understood that this ruling is general.
Khalid b. Sadir has reported: I asked Imam al Sadiq (as) about a man who tears his clothe while mourning his father, mother, brother, or some other close relative? Imam (as) replied: "It is ok to tear the upper-front of the shirt, Musa (as) did it for his brother Harun (as). But it should not be done by the father for his child or by the husband for his wife, the wife may do so for her husband though. If the husband does so for the wife or the father for the child, then their fine is the same as for breaking a vow and their prayers would not be accepted till they pay the fine or repent. If a woman [while mourning] scratches her face, or plucks or shaves her hair, then for shaving the hair the fine is to either release a slave, or fast consecutively for two months, or feed sixty needy people. As for the scratching that leads to bleeding, or for plucking the hair, the fine is the same as for breaking a vow. There is no fine for slapping one's cheeks, it suffices to repent for that. The women from the family of Fatima (as) had torn their shirts' upper fronts and slapped their cheeks at the martyrdom of Hussain (as), and for his (as) like it is ok to slap the cheeks and tear the shirt's upper front."
As for what is said regarding Syeda Zaynab, that she struck her head on the carriage and blood flowed from her head, this is false as it is a historical fact that Imam Hussain (as) had bequeathed her on the night of tenth Muharram, informing her what is going to befall upon him (as) and his (as) family and companions on the day of tenth Muharram, and the patience and steadfastness she is expected to show. [Accordingly] she did not appear tired and defeated; and stayed steadfast throughout tenth Muharram and afterwards. History has recorded her great patience and steadfastness and this is an established historical fact, which cannot be contested by a solitary report.
وما يقال من ان الفقهاء قد افتوا قديماً وحديثاً باستحباب التطبير فلم نر له ذكر ولا أثر قبل ثمانين سنة على ابعد التقادير وما يقال انه من باب تعظيم شعائر الله فليس له وجه يعتد به
وأما انه من مظاهر المودة لأهل البيت فليس بثابت
وأما الاستناد الى قوله عليه السلام : (رحم الله من أحياً أمرنا ) فالمراد يتعلم علوم ائمة اهل البيت ويعلمها الناس كما دل عليه بقية الخبر
وأما قول الإمام الرضا(عليه السلام)( إن يوم الحسين أقرح جفوننا) وما ورد عن الحجة المهدي صاحب الأمر سلام الله عليه في زيارة الناحية المقدسة (لأبكين عليك بدل الدموع دماً... حتى أموت بلوعة المصاب وغصة الاكتياب) فهي من الأساليب البلاغية المجازية للاشعار بعظم الحزن والمصاب الجلل ولا يؤخذ بظاهره كما هو معروف متسالم عليه .
As for what is said that the scholars of the past and present have issued fatawa declaring tatbir to be mustahab, so we have seen no sign or trace of this before any earlier than the past eighty years at best. As for what is said that it is for honouring the signs of Allah (swt), so there is no basis for this. As for it being among the expressions of love for ahlulbayt, so this is not proven. As for the saying of Imam (as): "May Allah (swt) bless the one who revives our legacy", so it is for spreading the knowledge of ahlulbayt and teaching it to the people, as seen by the rest of the report. As for the saying of Imam al Reda (as): "On the day [of martyrdom] of Hussain (as) our eyelids are blistered" and Imam al Mahdi (as): "I will cry upon you with blood instead of tears.....till I die in suffering and swallowing the severe grief", so these are metaphorical expressions of poetic eloquence symbolising the tremendous grief and suffering, and are not meant to be taken literally as is well known and unanimously accepted.
- ما رأيك في استبدال التطبير بحملات التبرع بالدم؟
What is your opinion regarding substituting tatbir with blood donation?
نحن ندعو الى كل عمل مشروع جائز وسائغ فضلاً عن كونه راجحاً فيه نفع عام وفائدة لمجتمعاتناوالتبرع بالدم من الأمور الانسانية العظيمة التي يمكن استثمارها في ايام محرم الحرام وقد ساهمت مساهمات كبرى وفاعلة لا سابق لها خلال السنوات الماضية في تأمين احتياجات مستشفيات البحرين من حاجته من الدم وانقذت الآلاف من المرضى من المواطنين والمقيمين من جميع الجنسيات والديانات بل امتدت حتى الى خارج البحرين حيث ارسلت شحنات ضخمة الى بعض الدول الاسلامية المنكوبة في ازماتها التي حلت بها .
وهي مما لا شك فيه انها حركة مباركة ومن ابرز مصاديق قوله تعالى : (ومن احياها فكأنما احيا الناس جميعا)
We encourage all good Islamic acts that are recommended, which are beneficial to our society. Blood donation is a great humanitarian act, which should be continued in Muharram. I have greatly contributed, in an unprecedented manner, in the past years to fulfill the need of hospitals in Bahrain for blood. Thousands of patients, citizens and expats of all genders and religions have been saved, and this has even spread to outside of Bahrain as I have sent large shipments to disaster struck Islamic countries when possible. It is no doubt a blessed move and a prime example of the saying of Allah: "whoever saves a life, it is as if he saved all of humanity".
- من أين نشات فكرة التطبير؟
From where did tatbir originate?
التطبير ليس من العادات العزائية القديمة عند الشيعة وليس لها أي جذور اصيلة وانما نشأ في العقود الثمانية الأخيرة على ابعد التقادير وسمعت ان اول ظهوره كان على يد الهنود الشيعة ثم انتقل منهم الى عوام الشيعة في العراق ايام عاشوراء حيث سيروا بعض المواكب في مدينة كربلاء يوم العاشر ثم تابعهم عوام العراق بعد ان استحسنوه وانتشر بينهم وعنهم اخذ الزوار الايرانيون والخليجيون واللبنانيون وكان موكب التطبير في البحرين مقصوراً على الجالية الأحسائية ثم سرت موجته قبل ثلاثين سنة الى مأتم مدن وبن رجب والقصاب واخيرا ماتم الزينبية في المنامة العاصمة
وقد اشتهر العلامة الشيخ باقر آل عصفور رحمه الله حتى آخر حياته بمعارضة هذه الظاهرة وظاهرة الضرب بالزنجيل ومواكب الموسيقى العزائية والتصريح بحرمتها وانه لا علاقة لها بمودة أهل البيت ومحبتهم واظهار الحزن عليهم وكانت تلك المواكب المتمردة تمر على بيته عناداً له وتمكث فترة طويلة لايذائه بهتافاتها واصوات الموسيقى التي تعزفها.
وتمكن رحمه الله من القضاء على مواكب الموسيقى العزائية الا ان الضرب بالزنجير والتطبير ازدادت مواكبهما.
وقد رأيت كراسا صغيرا لبعض فقهاء العراق وايران يحثون على فعله في سابقة لا سابقة لها في فقه الشيعة الامامية والاحتجاج فيه بتأويلات غريبة وتسطيرات بعيدة عن المباني الفقهية والقواعد الشرعية المعروفة والمتسالم عليها.
وقد سمعت احد فقهاء قم يقول انه افتى كما افتى غيره خوفاً من سطوة العوام وتهديداتهم حيث بلغت الجرأة بالعوام الى تهديد ووعيد كل من يخالفهم بالعدول عن مرجعيته وتقليده اذا لم يسقطوه اجتماعياً ويتهموه بمعاداة اهل البيت عليهم السلام.
Tatbir is not among the ancient mourning practises of the Shias, and it does not have any original roots [within the Shia]. It only started in the last eight decades at best. I have heard that it was started by Indian Shias, from them it was picked up by the Shia public in Iraq during the period of Ashura as some [Indian] azadari caravans travelled to Karbala on Ashura and the Iraqi public followed them [in tatbir] after they were impressed by it. From the Iraqis it was picked up by the Iranian, Gulf and Lebanese visitors. Tatbir in Bahrain used to be limited to the Ahsai community, then some of them travelled to the Hussainias of Madan, Bin Rajab and Qasab, and lastly to Zainabia in Manama. It is well known that Shaikh Baqir Al Asfoor (ra) till his last days used to oppose tatbir, striking with chains and music in azadari, and explicity declared it all to be haram and that these have no connection with love of ahlulbayt and expressing grief for them. These azadari groups used to always pass in front of his house due to their enmity with him. He spent a long time enduring their harassment from loud musical noises. He was eventually able to put a stop to music, but the tatbir and chain striking increased.
I have seen a small group of scholars in Iraq and Iran encourage tatbir which is unprecedented in Imami fiqh. The use strange interpretations, and methodologies that are completely out of line with the basis of Islamic jurisprudence, and well known and unanimously accepted Islamic principles. I once heard a scholar from Qum say that he issues fatwa [encouraging tatbir] just like the others, fearing the power and intimidation of the public, as the boldness of the public has reached the degree that they threaten and intimidate anyone who opposes them, by stripping his marjaiyyah and taqlid if not going as far as to socially boycotting him and accusing him of being an enemy of the ahlulbayt.
وأما المصرحون بحرمة التطبير فهم كثيرون منهم السيد أبو الحسن الأصفهاني أحد ابرز مراجع النجف الأشرف في زمانه فقد أصدر فتوى تحرم التطبير في العام 1926م هذا نصها: «إن استعمال السيوف والسلاسل الحديدية والأبواق وما يجري اليوم في مواكب العزاء بيوم عاشوراء باسم الحزن على الحسين إنما هو محرم وغير شرعي».
As for those who explicitly declared tatbir to be haram, so they are many. Among them is Ayatullah Abul Hasan al Isfahani, one of the major marja of Najaf in his time. He issued a fatwa in 1926, declaring tatbir to be haram, the fatwa is as follows: "Using swords, metal chains, horns/trumpets and other such items that are used these days in azadari camps on Ashura in the name of mourning Imam Hussain (as), is haram and un-Islamic."
وكذا السيد مهدي القزويني في البصرة، حيث أصدر فتوى تحرم التطبير
Ayatullah Mahdi al Qazwini in Basra issued a fatwa declaring tatbir to be haram.
والشيخ محمد الخالصي في بغداد، حيث دعا في بداية الخمسينات إلى نبذ الخرافات والبدع كالتطبير وضرب الزناجير وإعادة الإسلام إلى نهجه الصحيح.
Ayatullah Muhammad al Khalisi in Baghdad, during the 1950s called for eliminating nonsense and innovations such as striking the head and body with knives and chains, and reverting Islam to its correct form.
كما نقل عن السيد محسن الحكيم قوله: «القامات غصة في حلوقنا».
It has been reported from Ayatullah Muhsin al Hakim that "The practise of hitting the head with knives is akin to an unwanted lump in our throats that we cannot swallow."
ونقل عن الشهيد محمد باقر الصدر قوله: «هذا أمر لا يجوز» ويعني به التطبير بالسيوف والقامات.
It is reported from Ayatullah Baqir as Sadr that he said: "It is not allowed", referring to striking the head with swords and knives.
كما انتقدها أيضا الشيخ محمد جواد مغنية. وأنتقد المغالات فيها، ومما قال: «وقد تطرف بعض العجم فأبدعوا فيها بدعا يمقتها الله والناس، من ضرب أنفسهم بالمدي وإسالة الدماء على أثوابهم...».
Ayatullah Muhammad Jawad al Mughnia had also criticised this practise and those who are fanatics about it, he said: "Some non Arabs went to extreme and started a bid'ah which is detested by Allah and His prophet, of beating themselves with sharp instrument and making blood flow onto their clothes."
وقد سمعت ان السيد حسين البروجردي طاب ثراه احد ابرز مراجع التقليد في قم قام قبل محرم في احد السنوات بدعوة جمع من رؤساء المواكب العزائية ووجه اليهم سؤالاً من هو مرجعكم فقالوا جميعاً انت ياسيدنا فقال : اذا كنتم تعترفون وتقرون بأني مرجعكم فأنا اقول لكم بأن التطبير والضرب بالزنجير وادخال الآلات الموسيقية في المواكب العزائية حرام لا يجوز وعليكم طاعتي والتزام أمري
فرد عليه احدهم نحن نقلدك ياسيد طيلة السنة الا في عشرة ايام محرم
وخرجوا من عنده دون جدوى .
I have heard that Ayatullah Burujerdi, one of the major marja of Qum, once preached to a group of leaders of the azadari camps and asked them who is your marja? They all replied that you are. So he said to them: "As you all acknowledge that I am your marja, then I say to you that tatbir, striking oneself with chains, and entering musical instruments in azadari camps is haram and not allowed, and it is obligatory for you to obey me and follow my order." So one of them replied to him: "We follow you year round, but not in the first 10 days of Muharram", and left him immediately.
وقد اشتهر عن السيد محسن الأمين مرجع الشيعة في سوريا ولبنان في زمانه القول بتحريمها في عدة من مؤلفاته وكتبه
It is well known that Ayatullah Syed Muhsin al Amin al Amili, marja f Shias in Syria and Lebanon in his time, had declared tatbir to be haram in many of his books and writings.
- ما هي الآثار المرتبة على التطبير؟
What are the rulings on tatbir?
والمطبر يصدق عليه عدة عناوين شرعية
1 ـ حرمة الادماء من دون فرق بين ان يكون القصد منه التشبه بما حل على أهل البيت عليهم السلام من مصائب وقتل وتشريد
أو قصد به اظهار التفجع والتوجع على المصاب الذي حل بهم وفي كلا الحالين لا يجوز لعدم الاذن به شرعاً به من قبل أئمة اهل البيت انفسهم لأن شق الجلد والادماء لا يجوز شرعاً الا لغرض صحيح كالعلاج حيث لا يمكن الا بالادماء كالفصادة والحجامة أو اجراء عملية جراحية ونحوها
2 ـ حرمة التصرف بالنفس لا لسبب سائغ وفي مثل هذا المورد ينبغي على الحاكم الشرعي منعه من القيام بذلك لأن السفيه يحجر عليه وهذا من مصاديقه
3 ـ انه يشمله مقولة لايطاع الله تعالى به من حيث يعصى ولايتقرب الى مودة أهل البيت عليهم السلام بما نهوا ونأو بشيعتهم عنه
4 ـ انه يستلزم تنجيس الطرقات والماتم التي عادة ما تكون دوراً للعبادة والذكر في غير اوقات مجالس العزاء واحياء ماثر خاتم المرسلين وعترته الطاهرين صلوات الله وسلاه عليهم اجمعين في الوقت الذي يحول دون استخدامها للعبادات واداء الصلوات المسنونة كليالي الاحياء في ليالي القدر في شهر رمضان وامثالها في غيره
5 ـ من يقوم بشق رؤوس الآخرين يلزمه حكم دفع دية الشجاج ولا تبرأ ذمته بصفح المطبر نفسه .
The following rules apply on the one who practises tatbir:
1- It is haram to blood-let, without any difference between the intention being to emulate the sufferings of ahlulbayt, or to express grief for their suffering, it is haram in both cases due to it not being Islamically allowed by the Imams (as) as scratching the skin and blood-letting are not allowed except for the right reasons such as medical treatment requiring blood-letting such as in the case of cupping or surgery etc.
2- It is haram to cause self harm, and the Islamic ruler has the authority to stop him in the case of tatbir.
3- Tatbir exemplifies the saying "Allah is not obeyed through means of disobedience, and one cannot gain proximity to the love of ahlulbayt by means of things that they forbid their shias from."
4- It causes paths and hussainias to become najis, and hussainias are generally used for worship when not in use for azadari, such as for prayers of laylatul qadr.
5- One who strikes the heads of others with knives, is obligated to pay a fine for causing injury to the head, and approval from the one receiving the injury does not absolve him.
Lol keep lying. You dont know anything about akhbaris, all akhbaris allow khooni blood matam with zanjir zani and churion ka matam. Here is what REAL akhbaris say, not some obscure shaikh: http://akhbari.org/English/az.htm
ReplyDeleteAsalamu Alaykum
ReplyDeleteNice article, as always brother. Keep up the good work. I'm not particularly anti-tatbir but coming from a non indo-pak background I never understood the indo-pak psuedo-akhbari obsession with syeds *cough* brahmins *cough* and tatbir.
Not sure how I feel about Shaikh Muhsin Al Asfoor considering he works for a tyrant government which obviously makes sense why he would do things to appease nawasib. He seems to be a government stooge. That doesn't make tatbir right obviously but just saying.
I think this is your Iranian money which is speaking, you rejected history hadith one day will come when these ayatollahs will have to close their offices and you khums eaters will be cursed
ReplyDelete